Like viktig å prøvekjøre elsykkelen som bilen

NAF har testkjørt ni ulike elektriske lastesykler og avdekket store forskjeller i egenskapene både når du sitter på sykkelsetet, og når du håndterer sykkelen.
- Vi har vurdert kjøreegenskapene med og uten last, trekkraft og flere andre faktorer som er viktig for daglig bruk. Det er store forskjeller på hvor stabile syklene er, og de største lastesyklene krever styrke og teknikk for å håndtere, sier Pedersen.
Tungt lastet sykkel krever øvelse
Både trehjulinger, tohjulinger med kasse foran og tohjuling med lastemulighet bak, såkalt longtail, er prøvekjørt av NAF. Alle typene egner seg til å frakte varer og barn, men kjøreegenskapene varierer.
- Spesielt trehjulinger og tohjulinger med kasse foran, krever øvelse før du tar dem ut i trafikken, sier Pedersen.
- Også tohjulinger av typen longtail krever tilvenning for å manøvrere trygt. Det er også store forskjeller fra merke til merke, fordi syklene har ulik vekt og endrer egenskaper ettersom hvor tung last du har med, sier Pedersen.
Husk å prøvetrille sykkelen
Med en trehjuling blir du stødig i trafikken, men de takler ikke svinger og høy fart like godt som en tohjuling. Tohjuling med kasse foran egner seg bedre til fart og lange distanser enn trehjulingen. Dette er sykler med mye sjarm, og mange synes det er kjekt å se barna foran seg når de sykler.
- Det du må være oppmerksom på er at dette er sykler som er tunge å håndtere, spesielt når du skal trille dem. Så disse må du både prøvesykle og prøvetrille, sier Pedersen.
Krever plass å lagre
Om valget faller på en longtail bør du gjøre deg kjent med hvordan det føles å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last. Syklene NAF har testet endrer også egenskaper om du laster mye foran på styret, og styret kan oppleves vinglete eller skjelvende.
- Lastesykkel kan være et godt alternativ til bil, om du velger rett. Så her må man prøve seg frem til en modell som passer sitt bruk og som du lett kan håndtere både med og uten last. Tenk også på hvor stor plass du har til å lagre sykkelen. Det er kjedelig å få sykkelen stjålet om du ikke kan lagre den trygt, sier Pedersen.
Fakta: Dette er de ulike lastesyklene
Trehjulingen – tar mest plass på veien
NAF testet en trehjuling med kasse foran fra Butchers & Bicycles. Sykkelen fremstår som sikker og komfortabel for barna, og med tre hjul blir du stødig på veien. Dette er en trehjuling med krengefunksjon, og med litt øvelse klarte vi å ta ganske krappe svinger, men med en trehjuling tar du opp mye plass i sykkelfeltet.
Tohjuling med kasse foran – overraskende enkel å manøvrere
NAF testet tohjulinger fra Bullitt og fra Riese & Muller. Her får du en ganske lang sykkel med stor avstand mellom bakhjulet og forhjulet. Det er uvant å svinge, men flertallet i testpanelet opplevde tohjulingen enkel å håndtere med litt øvelse. Det er krevende med balansen akkurat idet du skal tråkke sykkelen i gang, men så oppleves den som stabil når du får satt deg i setet.
Midtail eller longtail – kjøreegenskaper som en vanlig sykkel
Vi testet seks varianter av disse lastesyklene. Riese & Muller, Veloe Multi,, Hercules, Bennoe Boost, Yuba Spice Curry og Tern.
I utgangspunktet en vanlig sykkel med solid ramme, et solid bagasjebrett bak (og kanskje foran) og med sterk motor. De likner en vanlig sykkel, og de krever mindre tilvenning og øvelse. Men med last endrer kjøreegenskapene seg, og det kan være krevende å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last.
Nøkkelord
Kontakter
Janne PedersenSenior forbrukerrådgiverNorges Automobil-Forbund
Tel:40857441janne.pedersen@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
