Like viktig å prøvekjøre elsykkelen som bilen

NAF har testkjørt ni ulike elektriske lastesykler og avdekket store forskjeller i egenskapene både når du sitter på sykkelsetet, og når du håndterer sykkelen.
- Vi har vurdert kjøreegenskapene med og uten last, trekkraft og flere andre faktorer som er viktig for daglig bruk. Det er store forskjeller på hvor stabile syklene er, og de største lastesyklene krever styrke og teknikk for å håndtere, sier Pedersen.
Tungt lastet sykkel krever øvelse
Både trehjulinger, tohjulinger med kasse foran og tohjuling med lastemulighet bak, såkalt longtail, er prøvekjørt av NAF. Alle typene egner seg til å frakte varer og barn, men kjøreegenskapene varierer.
- Spesielt trehjulinger og tohjulinger med kasse foran, krever øvelse før du tar dem ut i trafikken, sier Pedersen.
- Også tohjulinger av typen longtail krever tilvenning for å manøvrere trygt. Det er også store forskjeller fra merke til merke, fordi syklene har ulik vekt og endrer egenskaper ettersom hvor tung last du har med, sier Pedersen.
Husk å prøvetrille sykkelen
Med en trehjuling blir du stødig i trafikken, men de takler ikke svinger og høy fart like godt som en tohjuling. Tohjuling med kasse foran egner seg bedre til fart og lange distanser enn trehjulingen. Dette er sykler med mye sjarm, og mange synes det er kjekt å se barna foran seg når de sykler.
- Det du må være oppmerksom på er at dette er sykler som er tunge å håndtere, spesielt når du skal trille dem. Så disse må du både prøvesykle og prøvetrille, sier Pedersen.
Krever plass å lagre
Om valget faller på en longtail bør du gjøre deg kjent med hvordan det føles å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last. Syklene NAF har testet endrer også egenskaper om du laster mye foran på styret, og styret kan oppleves vinglete eller skjelvende.
- Lastesykkel kan være et godt alternativ til bil, om du velger rett. Så her må man prøve seg frem til en modell som passer sitt bruk og som du lett kan håndtere både med og uten last. Tenk også på hvor stor plass du har til å lagre sykkelen. Det er kjedelig å få sykkelen stjålet om du ikke kan lagre den trygt, sier Pedersen.
Fakta: Dette er de ulike lastesyklene
Trehjulingen – tar mest plass på veien
NAF testet en trehjuling med kasse foran fra Butchers & Bicycles. Sykkelen fremstår som sikker og komfortabel for barna, og med tre hjul blir du stødig på veien. Dette er en trehjuling med krengefunksjon, og med litt øvelse klarte vi å ta ganske krappe svinger, men med en trehjuling tar du opp mye plass i sykkelfeltet.
Tohjuling med kasse foran – overraskende enkel å manøvrere
NAF testet tohjulinger fra Bullitt og fra Riese & Muller. Her får du en ganske lang sykkel med stor avstand mellom bakhjulet og forhjulet. Det er uvant å svinge, men flertallet i testpanelet opplevde tohjulingen enkel å håndtere med litt øvelse. Det er krevende med balansen akkurat idet du skal tråkke sykkelen i gang, men så oppleves den som stabil når du får satt deg i setet.
Midtail eller longtail – kjøreegenskaper som en vanlig sykkel
Vi testet seks varianter av disse lastesyklene. Riese & Muller, Veloe Multi,, Hercules, Bennoe Boost, Yuba Spice Curry og Tern.
I utgangspunktet en vanlig sykkel med solid ramme, et solid bagasjebrett bak (og kanskje foran) og med sterk motor. De likner en vanlig sykkel, og de krever mindre tilvenning og øvelse. Men med last endrer kjøreegenskapene seg, og det kan være krevende å balansere sykkelen og holde eller trille den med mye last.
Nøkkelord
Kontakter
Janne PedersenSenior forbrukerrådgiverNorges Automobil-Forbund
Tel:40857441janne.pedersen@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom