Lei skader og livredde dyr - krever forbud mot fyrverkeri

Dyrebeskyttelsen Norge og øyelege Nils Bull krever nå at beslutningstakerne endrer dagens lovverk og forbyr bruk av fyrverkeri i privat regi.

Fyrverkeri. Foto: Pixabay

Ved hvert årsskifte oppleves det lovløse tilstander ved oppskyting av fyrverkeri. Dyrebeskyttelsen Norge og overlege ved Haukeland Universitetssykehus øyeavdeling, Nils Bull, oppfordrer Justis- og beredskapsdepartementet v/Jøran Kallmyr til å forby salg av og oppskyting av fyrverkeri i privat regi. Dette av hensyn til både dyr, mennesker og miljø.

Bakgrunn

Slik praksisen med fyrverkeri er i dag, er det mange dyr og mennesker som blir skadelidende hvert år. Mange forholder seg ikke til det tillatte tidsrommet for oppskyting av fyrverkeri, som er mellom kl. 18.00 på nyttårsaften og kl. 02.00 på 1. nyttårsdag. Det blir derfor vanskelig å skjerme dyr og mennesker som påvirkes negativt denne dagen.

En studie fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), viser at så mange som 23 prosent av de 5000 hundene i studien reagerte negativt på fyrverkeri, og har en mild til alvorlig form for lydfobi.

– Både tamme og ville dyr kan oppleve sterk redsel og noen får dødsangst i forbindelse med oppskyting av raketter. Dyr som er livredde kan ende opp med store skader i sin kamp for å slippe unna fyrverkeriet. Dyr kan bli så redde at de kommer på avveie, noe som kan resultere i at de fryser i hjel, nå på den kaldeste tida av året. Utfra et dyrevelferdsperspektiv er dagens situasjon helt uakseptabel, sier Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge. I tillegg er fyrverkeri svært forsøplende, vi må spørre oss om vi har råd til å fortsette med fyrverkeri på denne måten, og om det er på tide å diskutere hvem skal dekke kostnadene med alle skadene?

Alvorlige skader

Nils Bull er har de siste 14 årene registrert antall øyeskader forårsaket av fyrverkeri.

– Ifølge mine tall har i gjennomsnitt 16 personer fått alvorlige øyeskader hvert år etter nyttårsaften, sier Bull. Dette er bare skadene som er så alvorlige at de behandles av øyelege. I tillegg kommer alle de mindre alvorlige øyeskadene som behandles ved legevaktene. Alvorlige håndskader og brannskader kommer også i tillegg, forteller Bull.

Han er glad for at forbudet mot oppskyting av raketter med styringspinne som kom for ti år siden, har ført til at antall skader er noe redusert. Han er imidlertid ikke fornøyd før alle disse helt unødvendige, alvorlige øyeskadene av fyrverkeri er borte. Det blir de ikke uten forbud for privatpersoner mot å bruke fyrverkeri på nyttårsaften, slik det er forbudt resten av året.

Se til andre land

Dyrebeskyttelsen Norge og Nils Bull ber om at hver kommune utarbeider en plan for felles markering av årsskiftet i minuttene rundt midnatt 31. desember. Enhver kommune står fritt til å begrense eller forby fyrverkeri.

Vi anmoder Justis- og beredskapsdepartementet og landets kommuner å se blant annet til Sverige, hvor flere kommuner tilbyr alternativ feiring i form av lysshow, som sparer både mennesker, dyr og miljøet.

Overlege Nils Bull. Mobil: 94 19 25 99
E-mail: nils.bull@helse-bergen.no

Daglig leder og veterinær, Åshild Roaldset. Mobil: 47 45 88 44
E-mail: aashild@dyrebeskyttelsen.no

Fyrverkeri. Foto: Pixabay
overlege ved Haukeland Universitetssykehus øyeavdeling, Nils Bull. Foto: Haukeland universitetssykehus.
Batteriskade. Foto: Haukeland universitetssykehus.
Daglig leder og veterinær Dyrebeskyttelsen Norge, Åshild Roaldset. Foto: Anne K. Harkestad.

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 27 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse.

Med flere tusen medlemmer i ryggen taler vi dyrenes sak overfor publikum, myndigheter og media. Vi sprer nye tanker der man ikke lenger ser verdien av et dyrs liv. Vi griper inn der dyr blir utsatt for urett

Følg saker fra Dyrebeskyttelsen Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dyrebeskyttelsen Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Dyrebeskyttelsen Norge