Lederskifte i Sbanken

Øyvind Thomassen er ansatt som ny administrerende direktør i Sbanken. Han erstatter Magnar Øyhovden, som fratrer etter enighet med styret. Lederskifte vil finne sted senest 15. oktober.

Øyvind Thomassen

– Øyvind Thomassen formet Sbanken og utviklet banken fra den ble lansert i 2000 til 2010. Han formet bankens DNA, som fortsatt lever. Kombinasjonen av entreprenørånd, betydelig innovasjonskompetanse og mer enn 20 års erfaring fra bank i Norge og Sverige vil styrke banken. Han har solid erfaring med digital banking og stort engasjement både for Sbanken som selskap og fornyelse av banksektoren, derfor er jeg overbevist om at vi har valgt rett leder for bankens neste fase, sier styreleder Niklas Midby.

Øyvind Thomassen har arbeidet som rådgiver siden han sa opp stillingen som administrerende direktør for Bluestep Bank i oktober 2018. Han ledet det selskapet fra 2016. I perioden 1999 og frem til 2010 ledet han Skandiabanken, som nå er Sbanken. Da overtok han som administrerende direktør for Skandiabanken i Sverige.

– Jeg gleder meg til å komme tilbake til Sbanken. Selv om banken har utviklet seg mye siden børsnoteringen, er kjernen i virksomheten den samme. Sbanken har posisjonen som innovatøren i et marked som utvikler seg raskt. Målet mitt er å forsterke innovasjonstakten og styrke markedsposisjonen ytterligere fremover, blant annet ved å gjøre det samme på sparing og bedriftssatsingen, som vi i sin tid gjorde på brukskonto og boliglån, sier Øyvind Thomassen.

Øyvind Thomassen vil overta som administrerende direktør senest 15. oktober. Magnar Øyhovden har en oppsigelsestid på seks måneder og vil lede banken inntil Øyvind Thomassen starter opp og vil være disponibel for banken ut oppsigelsestiden.

– Magnar Øyhovden har ledet banken siden 2010. Han har gjort en svært god jobb og tatt den gjennom store endringer, i en periode med kraftig vekst. Han har ledet og utviklet den gjennom flere ulike eierkonstellasjoner og gjennom børsnoteringen i 2015, implementert en rekke nye produkter og tjenester. Jeg takker Magnar Øyhovden for den innsatsen han har gjort for banken gjennom 13 år og ønsker han lykke til videre, sier Midby.

– Å lede Sbanken har vært en fantastisk erfaring. Som en hybrid mellom den innovative teknologibransjen og den mer trauste banksektoren er Sbanken en unik virksomhet. Jeg er stolt av det vi har fått til sammen i den perioden jeg har hatt gleden av å lede virksomheten. Nå skal jeg først sikre at lederskiftet blir så godt som mulig, deretter skal jeg bruke noe tid på å finne ut hva jeg vil videre, sier Øyhovden.

Styreleder i Sbanken, Niklas Midby.
Telefon: ‭+46 70-559 52 70‬‬

Øyvind Thomassen

Sbanken er en teknologibedrift med banklisens. Vi er en landsdekkende bank med hovedkontor i Bergen. Vi har over 400 engasjerte medarbeidere, et sterkt fagmiljø og 450 000 fantastiske kunder som vi er veldig stolte av. Våre verdier er: Enkel. Åpen. Skvær. Vennlig rebell.