Lederskifte i Landkreditt Forvaltning

Anders Petter Wik er ny administrerende direktør i Landkreditt Forvaltning. Wik tar over etter Per-Erling Mikkelsen, og ser frem til å lede et selskap i god utvikling.
Anders Petter Wik er ny administrerende direktør i Landkreditt Forvaltning (foto: Landkreditt)

Anders Petter Wik har bred erfaring med fondsforvaltning, salg og ledelse, og kommer fra stillingen som investeringssjef i DNB Livsforsikring AS. Han har også bakgrunn fra flere stillinger i DNB Asset Management.

Wik startet i stillingen i begynnelsen av mars, og er godt i gang med å gjøre seg kjent med både sine nye kollegaer og selskapet han skal lede.

– Landkreditt Forvaltning er et spennende fondsselskap, hvor det er kvalitet i alle ledd. Hos oss får kundene tilgang på kvalitetsforvaltere med solide og robuste fond, sier Anders Petter Wik om sin nye arbeidsplass.

Konsernsjef i Landkreditt, Ole Laurits Lønnum, er også veldig fornøyd med å få Wik med på laget.

– Landkreditt Forvaltning har gjort store sprang de siste årene, og i 2020 leverte selskapet sitt beste resultat noensinne. Vi er sikre på at den sterke utviklingen vil fortsette med Anders Petter ved roret, og ønsker ham hjertelig velkommen til Landkreditt.

Nye milepæler

Landkreditt Forvaltning forvalter totalt fem verdipapirfond hvorav to rentefond og tre aksjefond, blant dem Landkreditt Utbytte, som i 2019 og 2020 ble kåret til beste norske aksjefond av fondsanalyseselskapet Morningstar. Fondet rundet nettopp åtte år, og kan vise til en årlig avkastning på 14,48 prosent siden start (tall per 23. mars).

Landkreditt Forvaltning nådde dessuten enda en milepæl nylig, med 3 milliarder kroner forvaltet i aksjefond. Den samlede forvaltningskapitalen for alle fondene utgjør nå 5.8 milliarder kroner.

God overlapp

Selv om Wik nå har tatt over det formelle ansvaret som administrerende direktør i Landkreditt Forvaltning, vil det bli en periode med overlapp mellom Wik og Mikkelsen som sikrer en god overføring og kontinuitet for kundene.

Anders Petter Wik, administrerende direktør i Landkreditt Forvaltning, telefon
Line Sollie Karlsen, kommunikasjonsrådgiver i Landkreditt, telefon 924 91 750