Ledere må ta tak i bekymringer knyttet til alkohol

Bare én av tre arbeidstakere kjenner til retningslinjer for alkoholbruk i jobbsammenheng viser tall fra Folkehelseinstituttet. Ledere må våge å snakke om alkoholkultur på arbeidsplassen. Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser på jobb.

I dag lanserer Akan kompetansesenter podkasten #TaPraten. I den første episoden møter vi sosialantropolog Gunn-Helen Øye og foredragsholder Nina Ellioth Kvamsdal. Begge med et langvarig rusproblem bak seg. Nina fikk hjelp på jobben til å komme seg ut av rusen, Gunn-Helen skulle ønske hun hadde fått det.

- Majoriteten av henvendelser på vår veiledningstelefon og chat viser at mange ledere opplever det vanskelig å ta praten med en medarbeider som de tror har utfordringer knyttet til alkohol. Tall, også fra Folkehelseinstituttet (FHI), viser at det er bred enighet om at arbeidsplassen bør ha en policy knyttet til alkoholbruk og ikke minst ordninger for å hjelpe ansatte med alkoholproblemer, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

Alkoholrelatert fravær og ineffektivitet koster minst 1,1 milliard kroner årlig og mørketallene er sannsynligvis høye.

- Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser på jobben. Jo tidligere vi som ledere kommer inn, jo bedre. Det vil spare enkeltmenneske for tapt livskvalitet og arbeidsplassen og samfunnet for store summer, sier Ege.

Podkasten #TaPraten

Akan kompetansesenter kaster seg på trenden og lanserer i dag podkasten #TaPraten.

I denne podkasten tar vi opp temaer fra arbeidslivet som mange opplever utfordrende å snakke om. Hensikten er å senke terskelen for å ta nettopp praten på jobb, normalisere det å ha utfordringer i livet og ikke minst gi deg tips og råd til hvordan du går frem dersom du selv er bekymret. I studio har vi en god miks av rådgivere fra Akan, fagpersoner innen ulike bransjer og mennesker som har en sterk historie å fortelle.

Er du interessert i å høre mer? Da er det bare å gå inn på Apple Podcast, Spotify eller Overcast for å høre på episoden.