Lav etterspørsel og mye dårlig vær preger resultatet i desember

Som forventet avsluttes året med nok en svak måned i desember. Markedet ligger fremdeles godt under 2019 nivå, selv om vi kan vise til en vekst i antall passasjerer og kabinfaktor fra 2021. Veksten skyldes at produksjonen i desember er justert sammenlignet med 2021. Antall passasjerer i 2021 ble kraftig preget av omikron-utbruddet og nedstenging av samfunnet. Passasjerveksten i 2022 må derfor sees i lys av dette.

Foto: Erlend Remmen

Marsjfarten inn i første kvartal er svak. Etterspørselen tar seg imidlertid kraftig opp i de tradisjonelle utfartsukene samt i sommerferien.

- Resultatet i desember er som forventet, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Det er likevel gledelig å se at til tross for renteøkninger og stramming av livreima i mange familier, så prioriteres fremdeles feriereiser i familiebudsjettet. Vi ser at det begynner å fylles bra opp i vinterferien, i påsken og i sommerferien. Denne tendensen forventer vi forsterkes ytterligere etter at det pågående nyttårssalget er avsluttet. Vår satsning på ferie og fritidstrafikk har åpenbart truffet bra i markedet, fortsetter Nilsen.

Vinterstormene har stått i kø langs hele kysten i desember, noe som har resultert i mange innstilte avganger. Avviklingen av juletrafikken i 2022 er det mest krevende vi har sett i nyere historie. Det er spesielt kortbaneflyplassene i Nord-Norge og på Vestlandet som har vært rammet av vinterstormer, men også Bergen som er Widerøes største hub ble kraftig berørt med stengt lufthavn flere perioder som følge av dårlig vær. Perioden 22. desember til 2. januar ga totalt 230 værkanselleringer. Vinterdrift i Norge er krevende, og værkanselleringer er ikke et ukjent fenomen. 230 værkanselleringer er likevel dobbelt så mange som vi hadde i tilsvarende periode i 2019. Et ekstraordinært høyt sykefravær der Widerøe, som resten av Norge, har fått hilse på covid, influensa og norovirus har også medført noen bemanningsmessige utfordringer i desember. Dette drar med seg høye kostnader som svekker resultatet i desember isolert sett.

- Det har vært en svært krevende måned for alle i Widerøe som har stått på døgnet rundt for å få alle passasjerer frem i årets mørkeste måned, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Jeg har lyst til å takke for tålmodigheten fra våre passasjerer som har vært berørt av mye dårlig vær, forsinkelser og kanskje sågar kanselleringer, avslutter Nilsen.

Desember

Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Svak bedring i november, men fortsatt overkapasitet på norsk innenriks5.12.2022 08:00:00 CET | Pressemelding

Etter to svært svake høstmåneder, ser vi en forsiktig bedring i november. Kapasiteten er kuttet mot 2021, mens etterspørselen holder seg på samme nivå. Dette gir en økning i kabinfaktor målt mot fjoråret på 2,9 prosentpoeng. Totalkapasiteten på norsk innenriks er noe redusert i november, men det tilbys fremdeles for mange seter i det norske innenriksmarkedet. Widerøe har lykkes med å justere prisene mot et noe mer bærekraftig nivå i november. Det er fremdeles et stykke igjen før vi ser en prisutvikling som speiler de store kostnadsøkningene vi ser i bransjen, primært som følge av økt drivstoffpris, dollarkurs samt gjeninnføring av flypassasjeravgiften. Justering av prisene gir en økning i yield fra oktober til november.