Lars Vågsdal ansatt som ny konserndirektør for teknologi i Avinor

Lars Vågsdal (55) kommer fra jobben som leder for Bank Operasjon i TietoEVRY der han har hatt ansvaret for operasjon av bank-verdikjedene i Norden.
Lars Vågsdal er ansatt som ny teknologidirektør i Avinor. Foto: TietoEwry

-Vi ser frem til å forsterke laget med Lars Vågsdal i førersetet for vår nye teknologidivisjon. Hans profil og hans mangfoldige og omfattende erfaring som teknologileder i komplekse organisasjoner, passer godt i Avinor. Vi er sikre på at han sammen med resten av laget vil løfte vår strategiske teknologiagenda og gjennomføringskraft, sier konsernsjef Abraham Foss.

Vågsdal har i TietoEVRY blant annet vært ansvarlig for prosjekter for modernisering av banksystemene, arkitektur, mobil- og web-kanaler, IT-drift, sikkerhet, compliance, prosjektkontor og kriseledelse. Nå ser han frem til å jobbe med Avinors samfunnsoppdrag.

- Det er en spennende jobb jeg er svært motivert til å ta fatt på. Avinor er en stor og viktig samfunnsaktør med en ambisiøs strategi, som har satt teknologi tydelig på agendaen. Jeg vil bruke den første perioden på å bli kjent med organisasjonen, og sammen med våre kompetente kolleger i den nye teknologienheten skal vi skape en spennende og attraktiv arbeidsplass og løse vårt oppdrag, sier Vågsdal.

Teknologibakgrunn

Vågsdal er 55 år og har bakgrunn fra telekom, kringkasting og bank. Han har tidligere hatt ansvar for utbygging av digitale bakkenett for radio, tv og IT-divisjonen i Telenor Norge. De siste fem årene har han vært ansatt i EVRY/TietoEVRY og ledet transformasjon av banksystemene som brukes av de fleste bankene i Norge, samt omlegging til fleksible arbeidsformer.

I Telenor Norge ledet han IT-divisjonen gjennom store omstillinger og transformasjonsprosjekter både innen fastnett- og mobilvirksomheten. Vågsdal vil starte i jobben i Avinor i løpet av andre kvartal.

- Jeg ser fram til å samle teknologienhetene i Avinor til én enhet og bygge videre på sterke teknologimiljøer, slik at vi kan levere framtidens digitale produkter og tjenester effektivt, samtidig som vi sikrer en robust og stabil operasjon, sier han.

Øyvind Hasaas vil fortsette som konstituert leder av teknologidivisjonen frem til Lars Vågsdal er på plass, og sikre kontinuitet og ledelse av den nye divisjonen.

Lars Vågsdal er ansatt som ny teknologidirektør i Avinor. Foto: TietoEwry

Strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge25.4.2024 06:46:33 CEST | Pressemelding

Grunnet en teknisk feil hos Oslo Kontrollsentral er det strenge restriksjoner for luftrommet over Sør-Norge. Det forventes vesentlige forsinkelser. Varighet er for øyeblikket ukjent. Vi oppfordrer alle reisende til å forholde seg til den informasjon de får fra sitt flyselskap. Vi beklager ulempene dette medfører. Vi prioriterer enkelte flyvninger, deriblant beredskapsfly. Vi kommer tilbake med mer informasjon.