Lanserer sybok – mot alle odds!

Marie Murby (20) er syk med ME, og har vært syk i flere år. Søm ble hennes redning, og nå gir hun ut sin splitter nye sybok. – Det har kostet blod, svette og tårer, sier hun.
Foto: Michael Schult Ulriksen

Hjemme i kjelleren i barndomshjemmet i Oslo syr Marie Murby glitterplagg til hele kjendis-Norge.

-Jeg har alltid elsket å utfordre meg selv og tenke nytt. Det er det som alltid har drevet meg. Jeg hadde funnet en stor kjærlighet for søm, og ble fascinert av tanken på å skape noe eget. Det var slik drømmen begynte, sier hun.

Det har ikke alltid vært så lett å være syk.

-Mennesker rundt meg har fått meg til å skamme meg over min egen sykdom. Det har vært mange tårer, hvor jeg har følt på urettferdighet og ensomhet. Som kronisk syk har jeg kjent meg mye alene, da jeg har sett alle rundt meg være sammen med hverandre, mens jeg sitter hjemme og kunne ønske jeg var der. Jeg har møtt på mye ekskludering.

Til tross for mye motgang har hun klart å finne sin lidenskap, og snu det hele til noe positivt. Det siste året har Marie kledd opp et titalls kjente profiler i Norge, alt fra Morten Hegseth og Sigrid, til Lise Karlsnes.

-Det er noen ganger jeg må klype meg selv i armen for å sjekke. Jeg, Marie Murby, 20 år med ME, lager klær til kjendiser, eier et merke mange elsker og nå skriver jeg bok? Jeg lever min egen barndomsdrøm, og det føles surrealistisk, sier hun.

Marie har beholdt troen på seg selv, og oppfordrer alle unge i dag til å finne sin egen vei i livet.

-Noe jeg har lært gjennom alle disse årene er å aldri slutte å ha troen på seg selv. Dette er noe jeg mestrer, og jeg skal klare det! Jeg var aldri ment for noen A4-jobb med A4-utdanning. Nå jobber jeg som freelance, er kreativ og gjør masse varierte oppgaver. Jeg hadde ikke trodd for bare et år siden at jeg kunne leve av å være min egen sjef. Det er alltid lyst i enden av tunellen nå, avslutter hun.

Boken ble lansert 6. september.

Om «Sy med Murby»:

Bli din egen disco-stjerne med Marie Murby! Marie syr i dag kolleksjoner med glitrende mønstre og stoffer til flere av landets største artister. Nå kan du selv designe og sy i stil med Murby designs. I boka får du mønsterark og oppskrifter til alt fra kjoler, bukser og bikinier. Her er alt forklart nøye, og du trenger kun å finne fram symaskinen og bestille stoffer.

Om Marie Murby:

Marie har en sterk historie om sykdom og det å føle seg annerledes. Hun valgte å stå opp for seg selv og skapte sitt eget klesmerke Murby designs. De fargeglade klærne og mønstrene passer mennesker i alle fasonger. Marie har et budskap om at du skal føle deg glad og komfortabel i klærne hennes, og samtidig tørre å skille deg ut. Uansett kropp så kan du føle deg fin. Stå for den du er! Du er god nok!