Lanserer stort boligprosjekt i Namsos

Bane NOR Eiendom og Stiklestad Eiendom går sammen om å utvikle 18 mål til boliger, og har stiftet selskapet Kjærlighetsstien Bolig AS.

Foto: Terje Borud/ Bane NOR Eiendom

- Da Namsosbanen ble nedlagt i mai i år fikk vi muligheten til å se på utvikling av området. Eiendommen grenser til et etablert boligområde, og vi tror at vi kan berike både denne delen og Namsos ved å etablere nye boliger her, forteller prosjektsjef Dag Haugdal i Bane NOR Eiendom.

Eiendommen som inngår i selskapet består hovedsakelig av jernbane og skog, og er regulert til kontor og forretning. Partene vil nå straks gå i gang med prosessen for å få omregulert eiendommen til boligformål.

120 leiligheter

Kjærlighetsstien Bolig ønsker å skape opp mot 120 leiligheter på området som ligger inntil veien Kjærlighetsstien. Brynjar Farstad, daglig leder i Stiklestad Eiendom, fortalte til Namdalsavisa at det er en spennende tomt selskapet nå skal utvikle. - Dette er ei sentrumsnær og solrik tomt - derfor ønsker vi å omregulere til boligformål, sier han. – Vi ser frem til å jobbe med Stiklestad Eiendom. De har lang og solid erfaring med boligutvikling i Trøndelag, inkludert Namsos, de kjenner markedet godt og vet hva som skal til for å lykkes, smiler prosjektsjef Dag Haugdal.

Moderat produksjon av boliger

Boligmarkedet i Namsos er relativt moderat. Det anslås at etterspørselen etter nye boliger er ca. 30-35 enheter pr år. I utviklingen av prosjektet langs Kjærlighetsstien legges det opp til at salgstrinnene i prosjektet blir i størrelsesorden 20 stykker per år med en gjennomsnittsstørrelse på 75 kvadratmeter.

Innflytting i 2024 eller 2025

Det vil bli utarbeidet mulighetsstudier i løpet av vinteren 2022 som grunnlag for ny reguleringsplan. Målet å få den ferdig våren 2023 med salgsstart litt etter. Med et tilfredsstillende salg kan byggestart for første byggetrinn være i løpet av 2024 og med innflytting i de første leilighetene 12-18 måneder etterpå.

Om Namsos

Namsos kommune er den syvende største kommunen i Trøndelag med cirka 15.300 innbyggere. Kommunen har flyplass med forbindelse til Mosjøen, Bodø, Rørvik, Trondheim og Oslo. Namsos er regionsenter i Namdalen og handelsnæringen står sterkt. De største kompetansearbeidsplassene i byen er Sykehuset Namsos, Nord universitet og Olav Duun videregående skole.

Foto: Terje Borud/ Bane NOR Eiendom

Entra og Linstow kjøper ut Bane NOR Eiendom fra OSU30.6.2021 20:37:14 CEST | Pressemelding

Bjørvika er det største byutviklingsprosjektet i Norge i nyere tid og er allerede et av Norges mest attraktive bolig- og næringsområder. Bak satsingen står Oslo S Utvikling (OSU), hvor Entra og Linstow nå kjøper ut Bane NOR Eiendom sin eierandel for 950 millioner. Samtidig gjøres det klart for 800 nye boliger, handel, serveringssteder og kulturattraksjoner ved fjorden i Bjørvika, til glede for beboere og besøkende.