Medietilsynet

Langfredag og 1. påskedag er det forbudt å sende reklame på tv og radio

Del
Radio- og tv-kanalene har ikke lov til å sende vanlig reklame den 2. april og 4. april i år, siden det er forbudt å sende reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkasterne velger å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjoner disse dagene.
Det er forbudt å sende vanlig reklame på radio og tv fire dager i året, inkludert langfredag og 1. påskedag. Foto Medietilsynet
Det er forbudt å sende vanlig reklame på radio og tv fire dager i året, inkludert langfredag og 1. påskedag. Foto Medietilsynet

Det er ikke bare i påsken det er forbudt å sende reklame på radio og tv. Også 1. juledag og 1. pinsedag er det forbudt å sende vanlig reklame, ifølge kringkastingsforskriften.

Regelen gjelder kun for radio og tv. Hensikten er at publikum ikke skal bli utsatt for kommersielle budskap i disse mediene under høytidsdagene.

– Kringkasterne er som regel flinke til å overholde reklameforbudet. Medietilsynet har kun funnet brudd på regelen ved et par anledninger i løpet av de siste 20 årene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.

Ved brudd på regelen, kan Medietilsynet gi kringkasteren sanksjoner i form av overtredelsesgebyr eller et tidsavgrenset forbud mot å sende reklame. Medietilsynet kan også gi tvangsmulkt for å sikre at forbudet blir overholdt.

På Medietilsynets sider kan du lese mer om forbudet mot å sende reklame de fire dagene i løpet av året

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er forbudt å sende vanlig reklame på radio og tv fire dager i året, inkludert langfredag og 1. påskedag. Foto Medietilsynet
Det er forbudt å sende vanlig reklame på radio og tv fire dager i året, inkludert langfredag og 1. påskedag. Foto Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye