NAF

Lang ventetid blir lengre for elbilkjøperne

Del

Korona-forsinkelser bidro til at nybilsalget sank med nær 25 prosent i februar. Ventetiden på nye biler vil sannsynligvis øke enda mer fremover. Det øker behovet for avgiftskutt på bensin og diesel enda mer, siden folk ikke får byttet ut bilene sine.

Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet.  Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente. (Foto: NAF)
Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente. (Foto: NAF)

- Både Ukraina og Russland er viktige underleverandører av bildeler og råvarer til bilindustrien. Krigen betyr at forbrukerne må forvente at den globale bilproduksjonen bremses enda mer på toppen av korona-forsinkelsene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Påvirker også nye bensin- og dieselbiler

Fra før er det store forsinkelser i bilproduksjonen på grunn av korona-pandemien. Korona har ført til stor mangel på halvledere som er avgjørende for bilenes elektronikk. Med Ukraina-krigen er det ikke bare drivstoffprisene som stiger. Russland er en av verdens største eksportører av nikkel til elbilbatterier og metallet palladium som brukes i katalysatorer i bensin- og dieselbiler. Ukraina lager neon-gass, som trengs for å produsere halvledere som inngår i alle biler.

- Summen av dette er redusert produksjon av biler og lengre ventetid for mange som har bestilt eller tenker på å kjøpe ny bil, sier Braadland.

Flere elbiler til Europa

Han mener at det som skjer nå gir en dobbel negativ effekt for norske bilkjøpere:

- Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. I en situasjon hvor etterspørselen på elbiler øker, samtidig som tilbudet av nye biler synker, er det langt fra garantert at Norge vinner kampen om hvor de nye elbilene skal. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente, sier han.

Drivstoffavgiftene må ned nå

Resultatet kan bli at flere beholder sine diesel- eller bensinbiler lengre enn de hadde tenkt. Med de høye drivstoffprisene, mener Braadland at regjeringen må bruke flere verktøy for å gjøre ventetiden enklere for folk:

- Kutt i drivstoffavgiftene er overmodent. Regjeringen må nå innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel. Når folk ikke engang får sjansen til å bytte til elbil er dette et selvsagt grep, sier Braadland.

For bileiere som ser etter en vei ut av diesel-knipa er det enda ett virkemiddel regjeringen kan bruke, mener Braadland: Å skrote den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler.

- Det vil hjelpe på for de som teller på knappene om det vil lønne seg å bytte til en brukt elbil nå, sier han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet.  Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente. (Foto: NAF)
Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom