Lang ventetid blir lengre for elbilkjøperne

- Både Ukraina og Russland er viktige underleverandører av bildeler og råvarer til bilindustrien. Krigen betyr at forbrukerne må forvente at den globale bilproduksjonen bremses enda mer på toppen av korona-forsinkelsene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Påvirker også nye bensin- og dieselbiler
Fra før er det store forsinkelser i bilproduksjonen på grunn av korona-pandemien. Korona har ført til stor mangel på halvledere som er avgjørende for bilenes elektronikk. Med Ukraina-krigen er det ikke bare drivstoffprisene som stiger. Russland er en av verdens største eksportører av nikkel til elbilbatterier og metallet palladium som brukes i katalysatorer i bensin- og dieselbiler. Ukraina lager neon-gass, som trengs for å produsere halvledere som inngår i alle biler.
- Summen av dette er redusert produksjon av biler og lengre ventetid for mange som har bestilt eller tenker på å kjøpe ny bil, sier Braadland.
Flere elbiler til Europa
Han mener at det som skjer nå gir en dobbel negativ effekt for norske bilkjøpere:
- Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. I en situasjon hvor etterspørselen på elbiler øker, samtidig som tilbudet av nye biler synker, er det langt fra garantert at Norge vinner kampen om hvor de nye elbilene skal. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente, sier han.
Drivstoffavgiftene må ned nå
Resultatet kan bli at flere beholder sine diesel- eller bensinbiler lengre enn de hadde tenkt. Med de høye drivstoffprisene, mener Braadland at regjeringen må bruke flere verktøy for å gjøre ventetiden enklere for folk:
- Kutt i drivstoffavgiftene er overmodent. Regjeringen må nå innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel. Når folk ikke engang får sjansen til å bytte til elbil er dette et selvsagt grep, sier Braadland.
For bileiere som ser etter en vei ut av diesel-knipa er det enda ett virkemiddel regjeringen kan bruke, mener Braadland: Å skrote den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler.
- Det vil hjelpe på for de som teller på knappene om det vil lønne seg å bytte til en brukt elbil nå, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom