Landbruket fyller norske elver med plast

Fra Storåna i Bjerkreim i Rogaland i sør- til Eidselva i Nordfjord i nord. 43 elver og 200 kilometer elvebunn er saumfart. Vi fant rundballfolie i nesten alle elvene og vi finner tre ganger så mye plast fra landbruk som alle andre kilder til sammen.
NORCE-forsker Elisabeth Stöger kartlegger plast i Omvikedalselven i Hardanger. Her fant vi stedvis mye rundballfolie. Foto: Gaute Velle/ NORCE

-1, 5 meter plastfolie per ti meter elvebredd. Resultatene viser at enkelte bønder må ha bedre rutiner for håndtering av plast, f.eks. ved ikke å la overskudd og rester av rundballfolie ligge ute der den er utsatt for vær og vind. Slik plast havner alt for ofte i elven, sier prosjektleder Gaute Velle i NORCE LFI, og fortsetter:

– Det er få grunner til at rundballfolie skal forsøple naturen, eller at dette ikke kan forebygges. Landbruksområder har nesten uten unntak en infrastruktur tilpasset maskinell transport og håndtering, og rundballene ligger der traktorer kan komme til både for håndtering av rundballer og brukt rundballefolie. Plasten kan med andre ord fraktes maskinelt tilbake til et egnet oppsamlingspunkt.

Kartleggingen er utført i et prosjekt betalt av Handelens Miljøfond. Rapporten viser resultater fra en omfattende kartlegging av plastbiter over ca. 2 cm i elver på Vestlandet i 2019.

Etter landbruk var det mest plast fra husholdningen, mens det var minst plast som NORCE antar stammer fra veier. Landbruksplast dominerte også når man tar høyde for at mange av elvene renner gjennom jordbrukslandskap.

Rapporten fra NORCE:

Kontaktperson:

Mobil: +47 995 33 940
Epost: gvel@norceresearch.no

Gaute Velle, Prosjektleder i NORCE -LFI (Laboratorium for ferskvannsøkologi og innlandsfiske). Foto: Anders R. Graven NORCE
1,5 meter plast per ti meter elvebredd. NORCE-forskning avdekker landbruket som den største plastsynderen til 43 elver på vestlandet. FOTO: NORCE.