Lær bedre bruvedlikehold, basert på ny forskning
Konferansen finner sted i Molde, og avslutter FoU-programmet «Bedre bruvedlikehold», som Statens vegvesen har ledet i fem år.
Programmets overordnede målsetning har vært å optimalisere ressursbruken knyttet til inspeksjon, vedlikehold og forvaltning av bruer.
Påmeldingsskjema til konferansen finner du her.
FoU-rapportene finner du her.
Kontroll av spennarmerte bruer
Blant resultatene vi presenterer, er en inspeksjonsmetodikk vi har foreslått for bedre å kunne kontrollere spennarmerte bruer.
Det finnes i Norge minst 1.000 slike bruer. Mange av disse er plassert i hovedvegnettet, noe som gjør dem utsatt for vegsalt. Videre står mange ved kysten, der værhardt klima og sjøsalt bidrar til korrosjon og annen slitasje.
– Korrosjonsskader i kabler kan være skjulte, da kablene er utilgjengelige for visuell inspeksjon, sier sjefingeniør Bård M. Pedersen i Vegdirektoratet.
Katodisk beskyttelse bra for både økonomi og miljø
Videre vil vi vise hvordan vi ved katodisk beskyttelse kan stoppe skadeutviklingen på korrosjonsutsatte bruer.
– Dette kan forlenge bruenes levetid med opp til 30 år, til bare 5-10 prosent av prisen for nybygg og med langt lavere CO2-utslipp, da vi slipper omfattende riving og bygging og reduserer transportbehovet, legger Pedersen til.
I programmet ble det utført forskning spesielt rettet mot materialkravene i slike anlegg, for å sikre god kvalitet og levetid.
Alkalireaksjoner i betong
Enkelte bergarter i betongtilslag reagerer kjemisk med betongens høyalkaliske sementpasta. Reaksjonen fører til at betongen øker i volum. Dette forårsaker opprissing av betongen, gir tilleggskrefter på konstruksjonen og gir på lengre sikt også reduksjon i betongens styrke og stivhet. Opprissingen kan også føre til følgeskader som armeringskorrosjon og frostnedbrytning.
– Vi vil på konferansen presentere retningslinjer for konstruksjonsanalyse og kapasitetskontroll av skadde bruer, sier Pedersen.
Hvorfor er bruvedlikehold viktig?
Bruer og brukonstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind, salt sjøsprøyt og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på fundament, rekkverk, bruplate, brutårn og stag.
Vedlikehold av bruer handler om å ta vare på det vi har, til beste for både trafikantene og miljøet.
Drift er holde vegen åpen i dag, vedlikehold er sørge for at vi klarer det i morgen. Vi tar vare på de bruene som fortsatt fyller sitt samfunnsoppdrag, der det er teknisk og økonomisk forsvarlig.
– Ny forskning og nye funn som vi presenterer på konferansen skal gi enda bedre bruvedlikehold. Vi kombinerer over 100 års erfaring fra norsk brubygging med oppdatert kompetanse, avslutter Pedersen.
Nøkkelord
Kontakter
Bård M. PedersenSjefingeniør, VegdirektoratetVegdirektoratet
Tel:97539678baard.pedersen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
Flere milepæler nådd for Høviktunnelen12.4.2024 14:32:17 CEST | Pressemelding
– Klokken syv passerte vi tusen meter med tunnel, forteller prosjektdirektør Eilev Lilleland i Skanska. Da er det tid for kake.
Landsdekkende kontroll i «Bruk av belte i buss» uke 1612.4.2024 08:36:57 CEST | Presseinvitasjon
Det er tid for vår nasjonale kontroll i bruk av sikkerhetsbelte i buss. Tidligere undersøkelser viser at kun 70 prosent fester beltet i buss, der det er montert. Det utgjør en stor sikkerhetsrisiko for deg, men ikke minst også for dine medpassasjerer dersom du sitter usikret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom