Lab Pharma og flere influencere felt i Fim
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med Fims etablerte retningslinjer. Fim gir også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Alle vedtak på klager og forhåndsvurderinger av fremtidige kampanjer i Fim er basert på en helhetsvurdering av influencerens profil, den konkrete kampanjens kontekst, billedbruk og budskap, samt antall og andel unge følgere. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim.
Fim har behandlet fem saker hvor ulike influencere er engasjert av Lab Pharma for å fremme kosttilskuddet Tancare som inneholder betakaroten. Utvalget finner at markedsføringen som tre av influencerne har medvirket til, skaper kroppspress og er i strid med retningslinjene. Det gjelder kampanjer for Tancare fra Lab Pharma hvor Kaja Seim Vorren, Nicoline Devik og Kristine Lillebakken (kristineenl) er avsendere av budskap. Den primære årsaken til at Fim konkluderer med at retningslinjene er brutt, er at Fim vurderer at disse influencerne har så kroppsfokuserte og tildels avkledde generelle profiler at de skaper kroppspress når de markedsfører produkter som er omfattet av Fim.
To influencersamarbeid er funnet akseptable av Fim. Det gjelder influencerne Amalie Eivik og Nora Emilie. Bakgrunnen for at disse samarbeidene godtas er at disse influencerne ikke har like avkledte og kroppsfokuserte generelle profiler i sosiale medier. Alle vedtak finnes på www.fim.as. Lab Pharma har ikke besvart Fagutvalgets henvendelser når de ulike klagene er oversendt til virksomheten.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461wenche.jacobsen@fim.asOm Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring

℅ ANFO, Arbinsgate 2
0253 Oslo
932 594 61http://www.fim.as
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep19.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid
Influencere og annonsør frikjent i Fim27.10.2020 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring for vegamin D og betakaroten er akseptabel
Protein.no og influenceren Lise Sandberg felt i Fim20.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Norisma og influencer Sofie Karlstad felt i Fim16.10.2020 14:00:00 CEST | Pressemelding
Influencermarkedsføring skaper kroppspress
Influencer i kroppsbygging og leverandører dømt for influencermarkedsføring3.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Et samarbeid om influencermarkedsføring mellom Maritin Heede, Gymgrossisten og Nocco er i strid med Fims retningslinjer
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom