Fim feller influencermarkedsføring for kroppspress
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på influencerkampanjer de mener er i strid med regelverket i denne selvjustisordningen. Fim gjør også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Fims retningslinjer omfatter influencermarkedsføring av kosttilskudd og kosmetiske inngrep. Alle vedtak som Utvalget fatter i klagesaker er lagt ut i sin helhet på www.fim.as.
Influenceren Sofie Karlstad og kostholdsimportøren Protein.no er nok en gang felt i Fagutvalget for influencermarkedsføring. Karlstad er felt to ganger tidligere, mens Protein.no er felt tre ganger tidligere.
Ved vurderingen denne gangen, legger utvalget særlig vekt på Karlstads generelle kropps og utseendefokuserte profil på Instagram. Ut fra Fims retningslinjer og veiledning kan rollemodeller som er så vidt kroppsfikserte og med mange unge følgere, slik som Sofie Karlstad, ikke promotere kosttilskudd og kosmetiske inngrep. Utvalget presiserer at det ikke hjelper at det konkrete bildet i kampanjen er noenlunde påkledt så lenge Karlstads generelle profil er såpass avkledt som den er. Protein.no må derfor finne mindre kroppsfokuserte rollemodeller for sine markedsføringstiltak for å unngå å skape kroppspress hos barn og unge.
Klager har fått medhold.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461wenche.jacobsen@fim.asBilder
Dokumenter
Om Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) skal bidra til å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Produkter og tjenester innenfor kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen. Fim arbeider på to måter:
- gjennom en klageordning på influencermarkedsføring
- ved å uttale seg på forhånd om kampanjer som annonsører, influencere og nettverk ønsker å lage er i henhold til vedtatte retningslinjer.
For mer informasjon se www.fim.as
Følg pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fim – Fagutvalget for influencermarkedsføring
Fim behandler klager om influencermarkedsføring14.6.2021 16:00:00 CEST | Pressemelding
Fem saker er ferdigbehandlet
Fim nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring19.4.2021 14:57:22 CEST | Pressemelding
To fellende og en akseptabel sak er ferdigbehandlet
Fim – to nye vedtak knyttet til influencermarkedsføring26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Et fellende vedtak og et vedtak som er funnet i orden
Fim slår ned på indirekte markedsføring av kosmetiske inngrep19.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring fra Ida Johansen Aaserud for Beauty Medical Oslo i strid
Influencere og annonsør frikjent i Fim27.10.2020 14:00:00 CET | Pressemelding
Influencermarkedsføring for vegamin D og betakaroten er akseptabel