Kystverket inviterer til leverandørkonferanse for byggingen av Stad skipstunnel

Kystverket arbeider med konkurransegrunnlaget for byggingen av Stad skipstunnel. Arbeidet er planlagt utlyst som én stor totalentreprise med fast pris, anskaffet etter konkurranse med forhandling. Forventet tidspunkt for utlysning av arbeidet er etter sommeren 2023.
For at konkurransegrunnlaget skal bli best mulig og for å forberede entreprenørmarkedet på den kommende konkurransen, inviterer Kystverket til en leverandørkonferanse på Radisson Blue airport Hotel på Gardermoen tirsdag 31. januar. Dialog-konferansen gjennomføres på norsk og krever fysisk oppmøte (den overføres ikke digitalt).
– Formålet med konferansen er å forberede entreprenørmarkedet på den kommende konkurransen, samtidig som prosjektet ønsker å legge til rette for dialog om kontraktstrategi og konkurransegrunnlag, sier prosjektleder Terje Skjeppestad.
Stor interesse for unikt prosjekt
Han opplever at det er stor interesse for å bygge verdens første skipstunnel.
– Det er stort trykk rundt skipstunnelen – fra mange hold, også fra entreprenører. Det er tydelig at dette er et unikt prosjekt som mange er nysgjerrige på, og som de ønsker å bidra til å realisere. Interessen blir ikke mindre av at flere andre store samferdselsprosjekter i Norge og i Europa har blitt satt på vent, sier Skjeppestad.
Kystverket hadde en lignende leverandørkonferanse i september 2021. Den medførte stor interesse og gav mange nyttige innspill, som prosjektet har tatt med seg videre.
– Den kommende markedsdialogen er viktig for å kunne presentere prosjektet og prosessen for aktuelle leverandører – men også for å fange opp løsninger, teknologi og alternativer som vi ikke har tenkt på. Det handler om å sikre at konkurransegrunnlaget ikke skal stenge for gode alternativer og løsninger, sier Skjeppestad.
Massehåndtering
Det som blant annet er nytt siden forrige leverandørkonferanse er at det er nye føringer om at steinmassen fra skipstunnelen skal brukes til å utvikle næringsprosjekter i nærområdet. I den opprinnelige planen skulle store deler av steinmassene deponeres på havbunnen i Moldefjorden.
– Sjødeponering av stein syntes både vi og andre ikke var en særlig god løsning, både med tanke på bærekraft og det å kunne skape synergier av tunnelprosjektet. Nå blir entreprenørene i stedet utfordret til å finne effektive løsninger for å transportere ca. 5,4 millioner kubikkmeter med sprengte steinmasser til moloer, havner og andre næringsprosjekter i nærområdet, sier Skjeppestad.
Konferanse og dialog
Leverandørkonferansen er tenkt gjennomført som en kombinasjon av presentasjoner i plenum og en til en-samtaler med leverandører. En til en-samtalene er forbeholdt leverandører eller konsortier som kan levere på hele behovet til Kystverket.
Kontakter
Sveinung NedregottenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 920 63 154sveinung.nedregotten@kystverket.noBilder


Om Kystverket
Kystverket skal bygge Stad skipstunnel. Stad skipstunnel ble vedtatt av Stortinget i 2021 for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten for sjøtransport som skal passere Stadlandet. Tunnelen er 1700 meter lang og har et tverrsnitt på 1662 m2. For å lede skipene trygt inn mot tunnelen skal det også bygges ca. 500 meter med entringskonstruksjoner, i tillegg til gjennomgående ledekonstruksjoner.
Arbeidene er planlagt utlyst som én stor totalentreprise med fast pris, anskaffet etter konkurranse med forhandling. Forventet tidspunkt for utlysning av arbeidene er etter sommeren 2023.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Har vraket MS Nordvard påvirket miljøet i sjøen?27.3.2023 16:08:28 CEST | Pressemelding
Ved hjelp av krabber, blåskjell og sedimentprøver skal Kystverket sjekke om miljøet har blitt påvirket av oljen som lekker fra skipsvraket MS Nordvard i Mossesundet.
2022 ble nok et rekordår for cruisetrafikken7.3.2023 11:17:07 CET | Pressemelding
I 2022 var det over 20 prosent flere cruiseanløp sammenlignet med 2019. Cruiseanløpene i 2022 var på rekordmange 3469 anløp. Det er 587 flere anløp enn i 2019 som også var et rekordår for cruiseturisme til Norge.
Nå er farleia gjennom Molldøra åpnet igjen28.2.2023 13:42:22 CET | Pressemelding
Kystverket er nå ferdig med utdypingen av farleia gjennom Molldøra i Vågan kommune i Lofoten. Dermed er den åpnet for sjøtrafikk igjen.
Lærerik prøvemudring i Fredrikstad24.2.2023 11:20:34 CET | Pressemelding
Prøvemudringen i november gav Kystverket nyttig kunnskap å ta med seg videre i Innseiling Borg havn-prosjektet.
Mange vil være med å bygge verdens første skipstunnel1.2.2023 10:50:20 CET | Pressemelding
Over 160 representanter fra totalentreprenører og andre leverandører møtte opp da Kystverket arrangerte leverandørkonferanse på Gardermoen for byggingen av Stad skipstunnel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom