Kvinnelig student-gründer får internasjonal oppmerksomhet

Maria Wathne (26) ble i dag kåret til årets kvinnelige entreprenør «AmCham EU Female Entrepreneur of the Year Award» under EM for studentbedrifter i regi av JA Europe. Den internasjonale juryen sier at Wathne er en rollemodell for unge kvinner som har ambisjoner og drømmer.

Sammen med medstudenter Malin Høines og Carl Thomas Gravning har Maria tatt tak i et utbredt, men lite kjent problem i oppdrettsnæringen; Hydrogensulfid eller H2S. Dette er en svært giftig gass som oppstår blant annet i slam i rørene på oppdrettsanlegg. Paramate SB utvikler og tilbyr en H2S sensor til oppdrettsanlegg på land. I tillegg til å være gründer og student er Maria også mor til to barn.

Maria ble overrasket over utmerkelsen hun fikk under årete EM, som ble avviklet digitalt av JA Litauen og JA Europe. «Dette kom veldig overraskende på, jeg hadde ingen forventninger om å gå til topps her. Det gir imidlertid ro i sjela at Paramate SB nå vil få en mulighet til å utvikle seg videre, samtidig som jeg selv får videreutviklet mine lederegenskaper sammen med en dyktig mentor», sier Maria Wathne.

Maria er fra Sandnes og er i dag bosatt i Østfold/Tomter.

Neste generasjon kvinnelige entreprenører

Den internasjonale juryen sier at Wathne er en rollemodell for unge kvinner som har ambisjoner og drømmer. «Kvinner er blant dem som har blitt hardest rammet av effektene av Covid-19 pandemien. Håpet vårt med denne prisen er å gi støtte til drømmer og ambisjoner hos unge kvinnelige entreprenører.  Også kvinnene er viktige bidragsytere i gjenoppbyggingen etter pandemien og for å utvikle langsiktig velstand i Europa.  Vi er stolte av å bidra til at Maria kan inspirere den neste generasjonen av kvinnelige entreprenører», sier Susan Danger, adm.dir. i AmCham EU.

Tall fra SSB i 2019 viser at vi har samme utfordring i Norge. Bare 37% av alle ledere er kvinner. «I Ungt Entreprenørskap ønsker vi å bidra til like muligheter for unge gründere, og vi ser at våre programmer er et godt springbrett. I programmene Ungdomsbedrift (vgs) og Studentbedrift (høyere utdanning) har vi ca. halvparten av hvert kjønn som daglig ledere i bedriftene. Hos oss får de unge øvd sitt lederskap på en ufarlig treningsarena. Dette er en fin måte å forberede nye generasjonen for arbeidslivet, og kanskje spesielt for unge kvinner», sier Grete Ingeborg Nykkelmo,  administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Her får Maria prisen for årets kvinnelige entreprenør «AmCham EU Female Entrepreneur of the Year Award» under EM for studentbedrifter i regi av JA Europe.