Kvinnelig student-gründer får internasjonal oppmerksomhet

Maria Wathne (26) ble i dag kåret til årets kvinnelige entreprenør «AmCham EU Female Entrepreneur of the Year Award» under EM for studentbedrifter i regi av JA Europe. Den internasjonale juryen sier at Wathne er en rollemodell for unge kvinner som har ambisjoner og drømmer.

Sammen med medstudenter Malin Høines og Carl Thomas Gravning har Maria tatt tak i et utbredt, men lite kjent problem i oppdrettsnæringen; Hydrogensulfid eller H2S. Dette er en svært giftig gass som oppstår blant annet i slam i rørene på oppdrettsanlegg. Paramate SB utvikler og tilbyr en H2S sensor til oppdrettsanlegg på land. I tillegg til å være gründer og student er Maria også mor til to barn.

Maria ble overrasket over utmerkelsen hun fikk under årete EM, som ble avviklet digitalt av JA Litauen og JA Europe. «Dette kom veldig overraskende på, jeg hadde ingen forventninger om å gå til topps her. Det gir imidlertid ro i sjela at Paramate SB nå vil få en mulighet til å utvikle seg videre, samtidig som jeg selv får videreutviklet mine lederegenskaper sammen med en dyktig mentor», sier Maria Wathne.

Maria er fra Sandnes og er i dag bosatt i Østfold/Tomter.

Neste generasjon kvinnelige entreprenører

Den internasjonale juryen sier at Wathne er en rollemodell for unge kvinner som har ambisjoner og drømmer. «Kvinner er blant dem som har blitt hardest rammet av effektene av Covid-19 pandemien. Håpet vårt med denne prisen er å gi støtte til drømmer og ambisjoner hos unge kvinnelige entreprenører.  Også kvinnene er viktige bidragsytere i gjenoppbyggingen etter pandemien og for å utvikle langsiktig velstand i Europa.  Vi er stolte av å bidra til at Maria kan inspirere den neste generasjonen av kvinnelige entreprenører», sier Susan Danger, adm.dir. i AmCham EU.

Tall fra SSB i 2019 viser at vi har samme utfordring i Norge. Bare 37% av alle ledere er kvinner. «I Ungt Entreprenørskap ønsker vi å bidra til like muligheter for unge gründere, og vi ser at våre programmer er et godt springbrett. I programmene Ungdomsbedrift (vgs) og Studentbedrift (høyere utdanning) har vi ca. halvparten av hvert kjønn som daglig ledere i bedriftene. Hos oss får de unge øvd sitt lederskap på en ufarlig treningsarena. Dette er en fin måte å forberede nye generasjonen for arbeidslivet, og kanskje spesielt for unge kvinner», sier Grete Ingeborg Nykkelmo,  administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Her får Maria prisen for årets kvinnelige entreprenør «AmCham EU Female Entrepreneur of the Year Award» under EM for studentbedrifter i regi av JA Europe.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.

Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret2.5.2022 21:49:17 CEST | Pressemelding

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo

Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nord-Norge tildeler utviklingsmidler til Ungt Entreprenørskap sitt økonomiprogram - “Sjef i eget liv!”6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

En viktig forutsetning for å ha et bra liv er å ha orden på privatøkonomien. Derfor er nå personlig økonomi inne i læreplanene i skolen, noe som har medført økt etterspørsel etter læremidler innen dette temaet. Ungt Entreprenørskap sitt program “Sjef i eget liv” for videregående skole skal nå pusses og tilpasses dagens behov, og Sparebank1 SMN og Sparebank1 Nord-Norge har gått inn som partnere og tildeler midler til prosjektet. Ved nyttår lanseres nytt og tilpasset program i personlig økonomi for videregående skole.