Kilden kjønnsforskning.no

Kvinnedagen har alltid vært preget av kontroverser

Den internasjonale kvinnedagen står for døra. På nettsiden kvinnehistorie.no finner du et eget 8.mars-tema der du kan lese flere artikler om hvordan kvinnedagen er blitt markert i Norge gjennom årene.
8. mars 1962. Arrangementet var ved Osloavdelingen av Norsk kvinneforbund. Foto: Ukjent. © Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.
  • Visste du at den internasjonale kvinnedagen ble innstiftet av den sosialistiske arbeiderkvinnebevegelsen? I 1915 var den russiske revolusjonære Alexandra Kollontaj hovedtaler på Norges første markering av den internasjonale kvinnedagen.
  • På 1950-tallet fikk kvinnene som ville markere dagen med politiske paroler kun tillatelse til å gå på fortauet? Les om hvordan Alfhild Jensen og andre fra Norsk Kvinneforbund fikk høre at de måtte dra hjem og passe barna sjøl da de stilte krav om barnehager.
  • Og visste du at i 1972 ble nyfeminister kastet ut av 8.mars-toget fordi de bar paroler med «Nei til tvangspuling» og «Vi vil ligge øverst»? Heftige politiske diskusjoner om paroler på 8. mars er ikke noe nytt. Les om hvordan politiske uenigheter gjorde at det på 1970-tallet gikk to konkurrerende 8.mars-tog i OsloFredrikstad, Tromsø og andre byer.
  • Dette er bare noen av artiklene som kvinnehistorie.no kan by på om 8. mars, kvinnebevegelsen og andre kvinnehistoriske temaer, inkludert den helt ferske serien om samiske kvinners historier.
  • Kvinnehistorie.no eies og driftes av Kilden kjønnsforskning.no, som er et nasjonalt kunnskapssenter for kjønnsperspektiver og kjønnsbalanse i forskning. I Kildens Nyhetsmagasin kan du lese flere 8.marsrelaterte artikler, som for eksempel om 100 år med kvinnekamp for selvbestemt abort, om p-pillens historie i Norge og om hvordan regjeringens bekymring for synkende fruktbarhet fører til press på norske kvinner om å føde flere barn.

God 8. mars!

Kontaktperson:

Trine Rogg Korsvik

Trine@kilden.forskningsradet.no

Tlf. 90516711

Bilder

Om Kilden kjønnsforskning.no

Kilden kjønnsforskning.no

Kjønnsforskere studerer hvilke konsekvenser kjønnsforskjeller har for fordeling av ressurser, makt og muligheter, og hvordan ideer om kjønn formes og kommer til uttrykk i kulturen og samfunnet omkring oss.

Kunnskapssenteret Kilden kjønnsforskning.no har et nasjonalt ansvar for å fremme kjønnsforskning, og kjønnsperspektiver og kjønnsbalanse i forskning og innovasjon gjennom å formidle og sammenstille forskning. For mer informasjon se kjønnsforskning.no.

Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no