Kvartalstallene: Historisk økning i salget av norske meieriprodukter fortsetter
![](/data/images/00534/9220592b-9455-498a-85b5-11918cb8e415-w_720.jpg)
Økningen i melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter.
– Dette er godt nytt for folkehelsen! Melk er en av de største kilder til kalsium og jod i kostholdet vårt, og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som både er enkelt og sunt å få i seg hver dag, sier Ida Berg Hauge.
Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter. Ikke bare konsumerer folk mer melk, spiser mer ost og andre meieriprodukter, men målinger viste også at nordmenn etter pandemistarten hadde rekordhøy tillit til kvaliteten og tryggheten av norske meieriprodukter.
«Kjøleskapseffekten»
Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.
– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.
Alle typer meieriprodukter fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 prosent pr person. Melkekonsumet er selvsagt himmelhøyt over fløteforbruket, så en økning på 3,2 prosent i det totale salget av norsk melk utgjør store mengder. Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal i år.
Smøret skiller seg ut
Bare ett produkt går ned de første månedene av 2021, nemlig smør. Dette har også en helt naturlig forklaring, ifølge Ida Berg Hauge.
– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret, sier hun.
Smørsalget økte med hele 12,2 prosent i første kvartal i 2020, så nedgangen i år var ventet.
Kvartalstall pr capita 1. kvartal 2020 – 2021
Kategori liter/kilo pr person Prosent endring
Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %
Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %
Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %
Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %
Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %
Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %
Rømme 0,98 kg + 5,3 %
Fløte 1,43 liter + 8,3 %
Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %
Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
![](/data/images/00534/9220592b-9455-498a-85b5-11918cb8e415-w_240.jpg)
![Direktør Ida Berg Hauge](/data/images/00236/0086d9e6-2575-42c3-88c3-bf383f806191-w_240.jpg)
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet1.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.
Dommen har falt: 4 av 10 vil ha dette til jordbær11.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen kom tidlig i år, og de norske jordbærene har inntatt butikkene tidligere enn ventet. Hva nordmenn nyter bærene sine med varierer, men det finnes én klar folkefavoritt, viser en ny undersøkelse av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen5.6.2024 13:31:42 CEST | Pressemelding
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.
Færre heller ut melk etter at merkeordning ble innført5.6.2024 10:56:37 CEST | Pressemelding
Langt færre nordmenn heller ut melk nå enn for syv år siden. Antall husstander som aldri heller ut melk har doblet seg siden 2017, viser en landsrepresentativ undersøkelse fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Dét er godt nytt på verdens miljødag 5. juni.
Skål for verdens melkedag!30.5.2024 12:51:40 CEST | Pressemelding
Lørdag 1. juni feirer vi verdens melkedag, som ble etablert av FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) i 2001. Markeringen er en hyllest til melkens allsidighet, som gir oss næringsrike matvarer som drikkemelk, ost, brunost og yoghurt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom