Kvartalstallene: Historisk økning i salget av norske meieriprodukter fortsetter

Økningen i melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter.
– Dette er godt nytt for folkehelsen! Melk er en av de største kilder til kalsium og jod i kostholdet vårt, og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som både er enkelt og sunt å få i seg hver dag, sier Ida Berg Hauge.
Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter. Ikke bare konsumerer folk mer melk, spiser mer ost og andre meieriprodukter, men målinger viste også at nordmenn etter pandemistarten hadde rekordhøy tillit til kvaliteten og tryggheten av norske meieriprodukter.
«Kjøleskapseffekten»
Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.
– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.
Alle typer meieriprodukter fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 prosent pr person. Melkekonsumet er selvsagt himmelhøyt over fløteforbruket, så en økning på 3,2 prosent i det totale salget av norsk melk utgjør store mengder. Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal i år.
Smøret skiller seg ut
Bare ett produkt går ned de første månedene av 2021, nemlig smør. Dette har også en helt naturlig forklaring, ifølge Ida Berg Hauge.
– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret, sier hun.
Smørsalget økte med hele 12,2 prosent i første kvartal i 2020, så nedgangen i år var ventet.
Kvartalstall pr capita 1. kvartal 2020 – 2021
Kategori liter/kilo pr person Prosent endring
Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %
Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %
Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %
Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %
Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %
Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %
Rømme 0,98 kg + 5,3 %
Fløte 1,43 liter + 8,3 %
Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %
Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom