Kvalitet som laksestrategi

– Kvalitet handler ikke bare om hvordan en laks smaker. Det kan handle om hvor mye og hvilken type fett den inneholder, eller om farge, fasong og innpakning. Men kvalitet kan også handle om miljømerker, opprinnelse eller merkevarer, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.
Han leder det nystartede forskningsprosjektet «Qualidiff», hvor forskere skal undersøke både hvor mye ulike kundegrupper etterspør ulike kvalitetsegenskaper, og hvordan vektlegging av slike egenskaper kan gi økt verdiskaping og lønnsomhet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år.
Strategier for å skille seg ut
Differensiering, eller det å fremheve eller skille seg ut, står sentralt i all markedsføring. En måte å gjøre det på, er å fremheve egenskaper som handler om kvalitet. For eksempel om akkurat denne laksen er økologisk produsert, eller at den er produsert i et spesielt geografisk område som gir den en unik historie og kanskje også spesielle fysiske kvalitetsegenskaper, slik som produkter av skrei eller vin, forklarer prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg i Nofima.
Det er mange måter å gjøre dette på, og det er mulighetene produsentene har til å bruke nettopp kvalitetsegenskaper i markedsstrategiene sine som er under lupa i det nye prosjektet.
Konkurransefortrinn
En god strategi er ikke lenger god om den koster mer enn den smaker. Forskerne vil også undersøke hvilke krav og kostnader som følger med de ulike differensieringsstrategiene.
– Vi vil undersøke mulighetene for dette langs hele verdikjeden til laksen, fra den svømmer i merda til den havner på tallerken. Vi har med oss en referansegruppe med industripartnere som skal gi oss råd for å gjøre forskningen mest mulig relevant, og vil også dra nytte av Nofimas forskningsmiljø innen fôr, filetering, kvalitet, holdbarhet og emballering, sier prosjektlederen.
Prosjektet skal munne ut i både ny faglig innsikt og praktiske anbefalinger om differensieringsstrategier for laks.
Qualidiff ledes av Nofima og utføres i nært samarbeid med forskere fra NORCE/Universitetet i Stavanger, University of Stirling og University of Florida. Referansegruppa består av representanter fra fôrprodusenten Skretting, lakseeksportøren Villa Seafood, lakseprodusenten Nordlaks og Sjømatrådet.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Sogn-GrundvågSeniorforsker
Tel:+47 470 29 204geir.sogn-grundvag@nofima.noBilder


Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 375 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Three months shorter production time11.12.2025 07:00:00 CET | Press release
Selective breeding is a powerful tool to enhance desirable traits in fish and livestock - a fact well established in the industry. Now Manila clam has its own dedicated breeding programme.
Tre måneder kortere produksjonstid11.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
At avl er et kraftfullt verktøy for å få fremgang i egenskaper man ønsker hos fisk og dyr, er kjent. Nå har teppeskjell fått sitt eget avlsprogram.
Potential for land based red algae25.11.2025 10:39:15 CET | Press release
How could Norway produce more food, utilise high nutrient levels in discharge water and create new businesses?
Potensiale for landbasert rødalge25.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan kan Norge produsere mer mat, rense utslippsvann og skape nye arbeidsplasser?
Norsk sjømatnæring: Nå er ringvirkningene større enn kjernevirksomheten13.11.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Ringvirkningene er nå større enn kjernevirksomheten i sjømatnæringen. Verdiskapingen i sjømatnæringens kjernevirksomhet utgjorde 69 milliarder kroner i 2024, mens ringvirkningene var nesten 70 milliarder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
