Kuttet bruken av ugressmidler
I stedet for plantevernmidler bruker Statens vegvesens driftsentreprenører nå i større grad kokende vann for å få bort uønsket vegetasjon fra steindekker i rundkjøringer, under rekkverk osv.
– Det er en veldig positiv utvikling. Vi tar bedre vare på naturmangfoldet og pollinatorer som humler og bier langs vegene våre, sier miljøansvarlig Hanne Mørch i Statens vegvesen.
Fra 2015 til 2020 har bruken av plantevernmidler i driften av riksvegene gått ned ca. 85 prosent.
– Vi har registrert artsrike vegkanter i driftskontraktene våre og gjør tiltak for å bevare dem. Vi har fokus på ivaretakelse av naturmangfold, humler og vegkantvegetasjon gjennom rett skjøtsel, som kantklipp til rett tid og på rett måte, sier Mørch.
Tar vare på artsrike vegkanter
Plantevernforskriften har satt flere krav om informasjon og merking av strekninger hvor man bruker plantevernmidler. Det er ikke lov til å bruke plantevernmidler nærmere enn tre meter til vann og 50 meter til drikkevannskilder. Man skal alltid vurdere andre metoder, før man bruker planevernmidler.
Det vil fortsatt være behov for et begrenset forbruk av plantevernmidler, blant annet til bekjempelse av noen fremmede skadelige arter, som enn så lenge best bekjempes med glyfosat.
Bekjemper uønskede arter
Statens vegvesen er Norges største hageeier med vegkantene til riksvegene, og har et ansvar for å hindre spredning av fremmede skadelige arter.
– Vi har også et ansvar for å bidra til bekjempelse av forekomster av blant annet tromsøpalme, kjempebjørnekjeks, kjempeslirekne, hagelupin og kjempespringfrø. Disse utgjør en risiko for sårbar natur, sier Mørch.
Statens vegvesens nedgang i bruk av plantevernmidler blir også lagt merke til av andre.
– Vi synes det er veldig gledelig at Statens vegvesen har kuttet så mye i bruken av plantevernmidler. Midler som glyfosat er påvist i grunnvann, kan ha relativt lang nedbrytningstid og går utover dyreliv og planteliv, sier fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet.
– Det viser at det er mulig å skifte kurs, men at det må regelendringer til og kunnskap om biologisk mangfold, sier Håpnes.
Han legger til at de fremmede artene som man ønsker å bekjempe, fortsatt må tas med strategisk bruk av plantevernmidler og mekanisk fjerning på rett tidspunkt i blomstringen.
– Vi veit at Vegvesenet jobber mye med dette, og det er bare å fortsette utviklingen for å få til optimal og økologisk best mulig skjøtsel av vegkantene. Ved å få vekk fremmede arter, forsterker vi levevilkårene for naturlige norske arter som trives i vegkantene og vegskråningene. Naturlig blomstermangfold gir leveområder for sårbare pollinatorer, sier Håpnes.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne MørchMiljøansvarligStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:97790538hanne.morch@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
Flere milepæler nådd for Høviktunnelen12.4.2024 14:32:17 CEST | Pressemelding
– Klokken syv passerte vi tusen meter med tunnel, forteller prosjektdirektør Eilev Lilleland i Skanska. Da er det tid for kake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom