Kunstig intelligens lager det åttende slaget julebakst: “Prestens stang” og “fruens brød”
– Kunstig intelligens (AI) er fortsatt langt unna å kunne tenke selv og løse generelle problemer. Men spesifikke problemer, som å finne opp en ny julebakst, er den god på, sier Lars Erlend Leganger, AI-direktør i PwC. Men det er en detalj i julebaksten AI–en fortsatt ikke er så god på..

Leganger og teamet startet med å skrape internettsider for norske juleoppskrifter. Tusenvis av juleoppskrifter ble matet inn i algoritmer for å finne sammenhenger og mønstre på hva som kjennetegner en god oppskrift.
Fruens brød og prestens stang
–Vi har bygget kunstig intelligens som kommer opp med nye oppskrifter. Ikke alle navnene er helt heldige, som “fruens brød” eller “prestens stang”. Men det forstår jo ikke AI´en vi har bygget, ler Leganger. Mennesker trengs fortsatt for å analysere resultatene. Andre eksempler AI´en kom opp med: Finske gullkranser, svenske dronningboller, store kirkestykker med appelsinskall, tyske hekseruter med fiken, trollfletter med dadler osv.
AI kan brukes til kreativ jobbing også
Kunstig intelligens kan brukes til mer enn prediksjoner og analysearbeid. – AI kan også være et hjelpemiddel for å løse kreative utfordringer, som det åttende slaget julebakst, forteller Leganger. Ulempen og styrken med AI er at den ikke har erfaringen som vi mennesker har. – Ofte er det en ulempe fordi den ikke klarer å se helheten og skjønne sammenhenger på tvers. På den andre side er den fri for forutinntagelser som vi mennesker har, forteller Leganger. AI-en stoler blindt på dataene den blir trent opp med, og noen ganger kan det gi kreative resultater.
Tre steg for å lage julebakst-oppskrifter ved hjelp av kunstig intelligens
- Mat programmet med så mye data om juleoppskrifter som mulig
- Hjelp AI´en til å bygge selve hjernen. Hvordan bruke dataene for å lage en modell som kan tenke seg frem til en ny oppskrift?
- Hvordan gjøre resultatene om til noe verdifullt: Å gå fra innsikt (f.eks. hva er riktig pris) til verdiskapende handling (f.eks. å gi tilbud til kunden med riktig pris). Før var det statistikere som fant sammenhenger, og selgerne brukte det i arbeidet sitt videre. AI handler mye om å gå direkte fra innsikt til automatiske verdiskapende avgjørelser. Kakeoppskrift er enklere for det er menneskene som skal følge oppskriftene. Man kunne så klart ha laget en kakebakerobot, men det ville tatt lang tid.
En ting har AI´en litt trøbbel med når det gjelder julebaksten
– Den klarer å skrive norsk, men vi har ikke klart å lære den hvor mye mel i forhold til vann osv. Det vil kreve enda mer data, og tid. Julebakst er litt på siden av det vi hjelper bedrifter med, ler Leganger.
Han og teamet har kombinert kunstig intelligens-programmet med menneskeskapte ekspertregler for kakebakst.
I fremtiden kan AI løse de fleste forretningsproblemer
Vi er langt unna at du kan sette AI til å løse et generelt problem, såkalt generell kunstig intelligens. – Det er fortsatt science fiction i noen år til. Men hvis du klarer å spesifisere problemet, bruke menneskelig erfaring til å spisse utfordringen og lage noen rammer som AI kan operere innenfor. Da kan du få til mye spennende, avslutter AI-direktøren.
Kontakter
Janna Myerscough AarvikKommunikasjonsrådgiver
Tel:47610602janna.aarvik@pwc.comBilder

Lenker
Om PwC Norge
Våre tjenester omfatter revisjon, rådgivning, regnskap, skatt og avgift, og juridisk bistand. Kundene våre kommer fra både offentlig og privat sektor, og er i alle størrelser fra de minste lokale til de store og internasjonale.
Følg saker fra PwC Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra PwC Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra PwC Norge
Gir bort ansatt-julegave på to millioner til kulturlivet29.11.2020 11:49:12 CET | Pressemelding
Gjennom annerledesåret 2020 har kulturlivet slitt. Avlyste konserter og tapte billettinntekter har vært normalen. I stedet for en tradisjonell julegave til sine ansatte, gir derfor revisjons- og rådgivningsselskapet PwC i år en julegave til kulturlivet. Selskapet har bestilt 24 låter som aldri før har sett dagens lys, fra 24 ulike norske artister.
Mediebransjen: Fortnite blir viktigere enn lokalavisa27.11.2020 12:20:55 CET | Pressemelding
– Fortnite skins vokser raskere enn sko-annonser på nett. Videospill og e-sport har blitt en reklame-kanal da folk bruker mer og mer tid på spill. Der har du et område hvor Google og Facebook ikke er så dominerende, forteller Eivind Nilsen, partner og medie-ekspert i PwC.
Overleverte klimarapport til Erna Solberg på vegne av norsk næringsliv13.10.2020 21:34:40 CEST | Pressemelding
Organisasjonen Skift – Næringslivets klimaledere samler engasjerte toppledere i norske virksomheter på tvers av sektorer med en felles ambisjon om å styrke næringslivets konkurransekraft ved å være en pådriver for at Norge når sine klimamål. PwC Norge har på vegne av Skift utarbeidet en rapport som viser klimaregnskapet til 33 av medlemsbedriftene i Skift. Rapporten ble tirsdag ettermiddag overlevert statsminister Erna Solberg.
PwC innfører ambisiøse klimamål for det neste tiåret15.9.2020 13:05:52 CEST | Pressemelding
Konsulent og revisjonsselskapet PwC har satt seg ambisiøse mål for å få opp tempoet i klimaarbeidet. Selskapet forplikter seg nå til å klimanøytralisere hele sin drift og leverandørkjede innen 2030. Initiativet påvirker både hvordan selskapet i fremtiden vil betjene kundene sine og det innebærer vedvarende reduksjoner i reiser og tiltak for å sikre nullutslipp. Klimamålene gjelder for alle de 276.000 ansatte på PwCs kontorer globalt.
Kun fire av Norges 100 største selskaper kan dokumentere utslippskutt i tråd med Paris-avtalen.3.9.2020 09:00:00 CEST | Pressemelding
I dag lanserer PwC Norge sin Bærekraft 100 rapport for femte gang. Rapporten analyserer hvordan Norges 100 største selskaper arbeider med bærekraft. Nytt av året er PwCs klimaindeks, som måler spesifikt hvordan selskaper arbeider med, og rapporterer på, klima.
Verdens ledere er redde for økonomisk nedtur28.1.2020 09:05:49 CET | Pressemelding
Det er slutt på den økonomiske veksten, skal vi tro verdens ledere som er intervjuet for 23.gang i PwCs topplederundersøkelse. -Vi venter på smellen, sier Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom