Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Kunnskapsløst om nye bilavgifter

Del

Arbeiderpartiet foreslår i sitt alternative budsjett for 2019 nærmere 2 milliarder i økning av engangsavgiften på nye biler – både for fossildrevne biler og for mange hybridbiler. Avgiftsøkningen foreslås som en del av "Avgifter for klimaet". NBF mener dette hverken vil ha klimaeffekt eller gi det skatteprovenyet Arbeiderpartiet budsjetterer med.

- Riktignok foreslår Arbeiderpartiet å innrette skatteøkningen mot biler med høyest utslipp, men glemmer å se til hva alternativet er for norske familier. Det er markedet som nå bremser en enda raskere utskifting av fossildrevne biler – både når det gjelder modellutvalg, rekkevidde og ikke minst for leveringskapasitet. Det står 40 000 i elbilkø. AP kunne foreslått å øke engangsavgiften til en million per bil og det ville likevel ikke komme en eneste ekstra på veiene i 2019, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

Økningen som Arbeiderpartiet kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktene, får en skatteregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og at det blir solgt færre biler. Inndekningen i budsjettet blir dermed et teoretisk budsjett-triks når nybilsalget bremser opp og de eldste, mest forurensende og minst miljøvennlige bilene blir på norske veier også i årene fremover.

- Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er kanskje den minste klimautfordringen politikerne har. Hverken norske forbrukere eller bilbransjen bør straffes med store avgiftsøkninger nå. Vi velger å tro at det er kunnskapsløshet som gjør at AP foreslår dette nå, sier Steinsland.

Norges Bilbransjeforbund har etterlyst stø kurs fra politikerne. Det grønne skiftet og innfasingen av elbiler går raskt, og vil skyte fart utover 2020-tallet når bilfabrikkene øker antall modeller og produksjonskapasitet. I år og de nærmeste årene vil norsk bilbransje arbeide knallhardt for å få tak i så mange nullutslippsbiler som mulig, men det vil uansett ikke dekke etterspørselen.

For flere kommentarer, kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef I Norges Bilbransjeforbund

Tel: 994 85 268, E-post: egil.steinsland@nbf.no

Ola Kvisgaard, politisk rådgiver i Norges Bilbransjeforbund

Tel: 454 76 770, E-post: ola.kvisgaard@nbf.no

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene30.4.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding

Bilbransjen ruller, men det kan fort bli kritisk. Selv om det er bedring på bruktbilsalg, så sier nesten 40 prosent av bedriftene at bruktbilmarkedet går på halv fart eller enda tregere. Samtidig svarer 37 prosent at aktiviteten er over 75 prosent. Nybilsalget er fremdeles tregt, for over 50 prosent er aktiviteten mer enn halvert. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av NBF/NHO.

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CEST | Pressemelding

Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Per i dag er det gjennomført mer enn 18 000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019. Fortsetter denne trenden vil det være 80 000 ekstra biler som skal ha EU kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom