Kunngjør veikontrakt til tre milliarder kroner
Det sier Øyvind Moshagen, som er utbyggingsdirektør i Nye Veier. Forventet åpning av veien er 2024.
- Dette blir en utfordrende og spennende kontrakt for entreprenørene. Vi skal bygge ti kilometer motorvei gjennom et landskap som likner på en eggekartong. Her er det åser med tunneler og daler som krysses med høye broer, forklarer Moshagen.
Kontrakten er fastprisbasert og kunngjort verdi er tre milliarder norske kroner. I den internasjonale anbudskonkurransen har kontrakten fått navnet «Lyngdal øst til Lyngdal vest».
Konkurransen er offentliggjort.
Frem til 5. oktober kan entreprenører søke om kvalifisering for å delta i konkurransen. For å bli kvalifisert til å kunne gi tilbud må leverandørene oppfylle en rekke med krav. Dette er krav knyttet til for eksempel erfaring med liknende prosjekter, helse-, miljø og sikkerhet, skatter og avgifter, finansielle forhold og organisering pluss andre forhold.
Nye Veier har samlet erfaringene med de siste års kontrakter. Kontrakten på E39 gjennom Lyngdal er en utvikling til en ny type kontrakter. Her er reguleringsplanen vedtatt, og planen er grunnlaget for fastprisen i totalentreprisen. Når kontrakten er signert starter den valgte totalentreprenøren og Nye Veier arbeidet med å forbedre prosjektet. Det som spares fordeles mellom partene. Samtidig gjøres et viktig arbeid med å sikre at alle forberedelser er gjort for å kunne starte anleggsarbeidet.
- Denne kontrakten sikrer at entreprenøren og Nye Veier har felles mål om å forbedre prosjektet, og redusere kostnadene, forsikrer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt av Lyngdal kommune i juni 2020. I den østlige delen av Lyngdal blir det et stort kryss, som gjør det lett å komme til Lyngdal. I tilknytning til krysset gis det muligheter for etablering av servicesenter for veifarende. Krysset forventes også å gi økt potensial for annen næringsutvikling. Ved kryssene etableres det parkeringsplasser for å legge til rette for bruk av kollektivt.
Fra krysset kjører bilisten vestover inn i Rossåstunnelen som er 3,4 kilometer lang, fulgt av brua over Lygna med en lengde på 300 meter høyde på 70 meter. Fra brua kjører bilistene rett inn Kålåstunnelen som er 2,8 kilometer lang. Strekningen avsluttes med et kryss på Røyskår vest i Lyngdal. Parsellen er planlagt som fire felts motorvei med fartsgrense 110 km/t. I tillegg skal det bygges vei fra motorveien og ned til dagens E39 i Herdal.
- Ny E39 vil bety mye for mange trafikanter, som kjører mellom Kristiansand og Stavanger. Dette er en strekning med mange ulykker og mange omkomne. Midtdeler, slakere svinger og bakker og bedre sikkerhet utenfor kjørebanene kommer til å redusere konsekvensene av ulykkene. Det er et godt resultat av motorveien, sier Moshagen, som også legger til at entreprenøren vil få garantiansvar for veien i 20 år. Dette bidrar til et robust byggverk og minimalisert behov for veistengninger med bakgrunn i vedlikeholdsbehov.
For mer informasjon, kontakt:
Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Telefon: 975 01 310
Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør
Telefon: 992 43 558
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon av E39 mellom Herdal og Røyskår
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Øyvind MoshagenDirektør utbyggingsportefølje
Tel:992 43 558Bilder
Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom