Kunngjør veikontrakt til tre milliarder kroner
Nye Veier kunngjør konkurransen om å bygge nye E39 fra øst til vest i Lyngdal kommune. – Denne kontrakten gir store muligheter for lokale virksomheter og internasjonale entreprenører. Målet er å signere kontrakten i mai og starte anleggsarbeidet sommeren 2021.

Det sier Øyvind Moshagen, som er utbyggingsdirektør i Nye Veier. Forventet åpning av veien er 2024.
- Dette blir en utfordrende og spennende kontrakt for entreprenørene. Vi skal bygge ti kilometer motorvei gjennom et landskap som likner på en eggekartong. Her er det åser med tunneler og daler som krysses med høye broer, forklarer Moshagen.
Kontrakten er fastprisbasert og kunngjort verdi er tre milliarder norske kroner. I den internasjonale anbudskonkurransen har kontrakten fått navnet «Lyngdal øst til Lyngdal vest».
Konkurransen er offentliggjort.
Frem til 5. oktober kan entreprenører søke om kvalifisering for å delta i konkurransen. For å bli kvalifisert til å kunne gi tilbud må leverandørene oppfylle en rekke med krav. Dette er krav knyttet til for eksempel erfaring med liknende prosjekter, helse-, miljø og sikkerhet, skatter og avgifter, finansielle forhold og organisering pluss andre forhold.
Nye Veier har samlet erfaringene med de siste års kontrakter. Kontrakten på E39 gjennom Lyngdal er en utvikling til en ny type kontrakter. Her er reguleringsplanen vedtatt, og planen er grunnlaget for fastprisen i totalentreprisen. Når kontrakten er signert starter den valgte totalentreprenøren og Nye Veier arbeidet med å forbedre prosjektet. Det som spares fordeles mellom partene. Samtidig gjøres et viktig arbeid med å sikre at alle forberedelser er gjort for å kunne starte anleggsarbeidet.
- Denne kontrakten sikrer at entreprenøren og Nye Veier har felles mål om å forbedre prosjektet, og redusere kostnadene, forsikrer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt av Lyngdal kommune i juni 2020. I den østlige delen av Lyngdal blir det et stort kryss, som gjør det lett å komme til Lyngdal. I tilknytning til krysset gis det muligheter for etablering av servicesenter for veifarende. Krysset forventes også å gi økt potensial for annen næringsutvikling. Ved kryssene etableres det parkeringsplasser for å legge til rette for bruk av kollektivt.
Fra krysset kjører bilisten vestover inn i Rossåstunnelen som er 3,4 kilometer lang, fulgt av brua over Lygna med en lengde på 300 meter høyde på 70 meter. Fra brua kjører bilistene rett inn Kålåstunnelen som er 2,8 kilometer lang. Strekningen avsluttes med et kryss på Røyskår vest i Lyngdal. Parsellen er planlagt som fire felts motorvei med fartsgrense 110 km/t. I tillegg skal det bygges vei fra motorveien og ned til dagens E39 i Herdal.
- Ny E39 vil bety mye for mange trafikanter, som kjører mellom Kristiansand og Stavanger. Dette er en strekning med mange ulykker og mange omkomne. Midtdeler, slakere svinger og bakker og bedre sikkerhet utenfor kjørebanene kommer til å redusere konsekvensene av ulykkene. Det er et godt resultat av motorveien, sier Moshagen, som også legger til at entreprenøren vil få garantiansvar for veien i 20 år. Dette bidrar til et robust byggverk og minimalisert behov for veistengninger med bakgrunn i vedlikeholdsbehov.
For mer informasjon, kontakt:
Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Telefon: 975 01 310
Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør
Telefon: 992 43 558
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Øyvind MoshagenDirektør utbyggingsportefølje
Tel:992 43 558Bilder
Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg saker fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Nye Veier
E18 Tvedestrand-Bamble skal sertifiseres på bærekraft, klima og miljø19.1.2021 15:51:58 CET | Aktuelt
Nye Veier skal sertifisere den nye veistrekningen E18 Tvedestrand-Bamble i henhold til CEEQUAL. Målet er å styrke bærekraftigheten i veiutbyggingsprosjektet som nå er under planlegging.
E6 Gyllan-Kvål først ut med digitalt planvarsel13.1.2021 15:41:23 CET | Pressemelding
I dag ble det sendt ut varsel om planoppstart for regulering av E6 Gyllan-Kvål. Slikt varsel er vanligvis brev sendt i posten, men ikke denne gangen. For aller første gang ble varselet sendt ut digitalt. Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup var med på seansen – digitalt, så klart.
Følg byggingen av Trysfjordbrua på nettkamera31.12.2020 11:33:26 CET | Pressemelding
Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal.
Seks entreprenører ønsker å bygge E6 Storhove – Øyer22.12.2020 07:37:47 CET | Pressemelding
Seks totalentreprenører har bedt om å bli prekvalifisert til å konkurrere om å bygge ny E6 Storhove - Øyer. Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt og det kan bli anleggsstart allerede i 2021 med mål om åpning i 2024.
- La snøen komme og jula starte!20.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
- Trafikantene skal ha en trygg reise hjem til familien når vinteren kommer, og de kan være sikre på at de kommer frem til riktig tid selv om det snør. Nye Veier og vår entreprenør Risa skal sørge for at veiene er åpne, riktig saltet og brøytet gjennom juleperioden. Nye systemer med sensorer bestemmer når og hvor det skal saltes. Dette er helt nytt i norsk sammenheng, og fremtiden for vedlikehold av veier på vinteren.
Nye Veier: Signerte med EIFFAGE Génie Civil for utbygging for ny E18 Rugtvedt – Langangen18.12.2020 13:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier har signert kontrakt med det franske entreprenørselskapet EIFFAGE Génie Civil for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E18 Rugtvedt – Langangen. På rådgiversiden har EIFFAGE med seg AFRY og Greisch.
Undersøker grunnforholdene i forbindelse med E39 Ytre ringvei18.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier har startet opp med grunnundersøkelser i området hvor ny firefelts vei planlegges mellom Vige og Grauthelleren i Kristiansand kommune. Arbeidet vil pågå i perioden desember 2020 – februar 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom