Kun liten nedgang fra norske patentsøkere i fjor

Antall søknader om enerett til oppfinnelser i Norge gikk ned med beskjedne 6 % i pandemiåret 2020, viser ferske tall fra Patentstyret.
Kun beskjeden nedgang av patentsøknader i fjor (Foto: Istock)

Totalt ble det innlevert 1444 patentsøknader i fjor. Av disse var 880 fra norske søkere. For denne gruppen var nedgangen på 7,8 % fra 2019 . Dette ligger innenfor statistiske variasjoner gjennom de siste 10 årene, med større nedgang både i 2018 og 2019.

Det er likevel for tidlig å si noe om hvordan koronapandemien vil slå ut i patentstatistikken, ifølge Patentstyret. «Det ligger lang tids innsats bak en patentsøknad, noe som innebærer at mange av fjorårets søknader er resultat av innovasjonsarbeid fra tiden før koronapandemien», sier seniorrådgiver Bjarne J. Kvam.

Blant de norske søkerne var oppfinnelser knyttet til boring etter olje og gass ett av teknikkfeltene som falt markant fra 2019 til 2020. Samtidig viser tallene fra denne gruppen en økning av patentsøknader knyttet til medisinsk teknikk. «Om dette er gryende tendenser er for tidlig å si, men vi vil følge nøye med på utviklingen videre», sier Kvam.

Kun beskjeden nedgang av patentsøknader i fjor (Foto: Istock)