Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken har nå vart i snart sju uker, og er en belastning for alle involverte. Ekstra beklagelig er det at streiken rammer publikum som ikke får tilgang på et viktig kulturtilbud nå som samfunnet har gjenåpnet.

- For oss har det vært viktig å få gjenåpnet de streikerammede kulturinstitusjonene. Etter nøye overveielse har arbeidsgiversiden kommet til at vi for å få slutt på streiken, fremmer et tilbud som kommer LO Stat og forbundene i møte på kravet om å etablere en tjenestepensjonsordning som gir livslang ytelse og som er kjønnsnøytral. Vi ser nå frem til å møte LO Stat og forbundene igjen når de har fått sett på tilbudet, sier Bratten.