Kronprinsparets Fond lanserer Flytprogrammet: Framtidsverksted skal gi ungdom veikart for livet

– Ungdom må gjøre mange valg, og mange synes det er vanskelig å velge riktig. Vårt nye program Flyt skal hjelpe ungdom å se framover og planlegge hvordan de skal få det livet de vil ha, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.
Flytprogrammet starter i Sarpsborg og Hurdal nå i vinterferien. Håpet er at det etter hvert skal bli et landsdekkende tilbud. Foto: Katrine Lunke, Apeland

Kronprinsparets Fond har siden 2011 støttet prosjekter for å engasjere og inkludere ungdom i samfunnet. Med Flyt presenterer fondet sitt første egne prosjekt, basert på grundige studier av ungdoms behov i dag. Flytprogrammet starter i Sarpsborg og Hurdal nå i vinterferien. Håpet er at det etter hvert skal bli et landsdekkende tilbud.

– Flyt er et kjent begrep innen psykologi, og beskriver en situasjon der man er motivert, tilfreds og går helt opp i det man holde på med. Vårt mål med Flyt er å hjelpe unge med å ta gode valg i overgangen fra ungdomsskole til videregående skole, sier Lystrup.

Flyt gjennomføres i samarbeid med kommuner, og unge på 9. trinn har søkt om å få delta. Det starter med fire dagsamlinger i vinterferien, og fortsetter med ti ettermiddagssamlinger. Til høsten blir det en høytidelig avslutning. Omkring 65 unge deltar i denne første runden, der de blant annet skal lage sine egne veikart for framtiden.

– Vi er glade for at Kronprinsparets Fond lanserer Flyt her i Hurdal, og jeg vet at ungdommene hos oss gleder seg til å delta, sier ordfører Runar Bålsrud i Hurdal kommune.

Flyt er utviklet av Kronprinsparets Fond i samarbeid med Egmont Fonden og Wilstar. Organisasjonen Voksne for Barn har bidratt i utvikling av det faglige innholdet. Forskningsstiftelsen Fafo vil følge programmet med forskning.

Foto: Katrine Lunke, Apeland