Kronprinsparets Fond lanserer Flytprogrammet: Framtidsverksted skal gi ungdom veikart for livet

– Ungdom må gjøre mange valg, og mange synes det er vanskelig å velge riktig. Vårt nye program Flyt skal hjelpe ungdom å se framover og planlegge hvordan de skal få det livet de vil ha, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Flytprogrammet starter i Sarpsborg og Hurdal nå i vinterferien. Håpet er at det etter hvert skal bli et landsdekkende tilbud. Foto: Katrine Lunke, Apeland

Kronprinsparets Fond har siden 2011 støttet prosjekter for å engasjere og inkludere ungdom i samfunnet. Med Flyt presenterer fondet sitt første egne prosjekt, basert på grundige studier av ungdoms behov i dag. Flytprogrammet starter i Sarpsborg og Hurdal nå i vinterferien. Håpet er at det etter hvert skal bli et landsdekkende tilbud.

– Flyt er et kjent begrep innen psykologi, og beskriver en situasjon der man er motivert, tilfreds og går helt opp i det man holde på med. Vårt mål med Flyt er å hjelpe unge med å ta gode valg i overgangen fra ungdomsskole til videregående skole, sier Lystrup.

Flyt gjennomføres i samarbeid med kommuner, og unge på 9. trinn har søkt om å få delta. Det starter med fire dagsamlinger i vinterferien, og fortsetter med ti ettermiddagssamlinger. Til høsten blir det en høytidelig avslutning. Omkring 65 unge deltar i denne første runden, der de blant annet skal lage sine egne veikart for framtiden.

– Vi er glade for at Kronprinsparets Fond lanserer Flyt her i Hurdal, og jeg vet at ungdommene hos oss gleder seg til å delta, sier ordfører Runar Bålsrud i Hurdal kommune.

Flyt er utviklet av Kronprinsparets Fond i samarbeid med Egmont Fonden og Wilstar. Organisasjonen Voksne for Barn har bidratt i utvikling av det faglige innholdet. Forskningsstiftelsen Fafo vil følge programmet med forskning.

Foto: Katrine Lunke, Apeland

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Sammen med våre partnere  DNB, Egmont Fonden, MyCall, North Star, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen DAM, og Wilstar støtter vi prosjektene UngInvest AIB, Sandwich Brothers, VIBRO og Catalysts, og driver utviklingsprogrammet Flyt. Vi får probonostøtte fra Apeland, McKinsey & Company, TRY og Wiersholm.