Kronprinsparets Fond åpner for søknader

Vi har nå plass til et nytt prosjekt til porteføljen, og tar imot søknader innen 12. april. Søkerne må arbeide for å styrke ungdom i Norge og kunne dokumentere resultater. Minst 100 ungdommer må ha hatt glede av tilbudet siden det startet.
ÅPENT FOR SØKNADER: John Kristian er en av mange ungdommer som har hatt glede av UngInvest AIB, ett av prosjektene Kronprinsparets Fond støtter. Nå åpnes det for et nytt prosjekt i porteføljen. Foto: Katrine Lunke / APELAND

Kronprinsparets Fond støtter en portefølje på fire prosjekter, som på ulike måter bidrar i kampen mot utenforskap. Fra sommeren blir det åpnet for et nytt prosjekt.

Fondets visjon er å styrke fellesskapet for unge mennesker, slik at flere kan føle tilhørighet og kan delta. I arbeidet med prosjektene, går Fondet inn med kapital, kompetanse og nettverk for å hjelpe prosjektene å vokse, slik at flere unge kan få glede av tilbudet, og å få en bærekraftig, langsiktig modell.

Mentorprogrammet Catalysts er nå godt rustet for veien videre, med vekst i omvendt mentoring og gruppementoring det siste året. Kronprinsparets Fonds støtte avrundes derfor i løpet av 2023.

– Catalysts gir flerkulturelle unge et veldig verdifullt tilbud, og vi kommer alltid til å heie litt ekstra på Catalysts, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

De andre prosjektene Fondet støtter framover er læringstilbudet UngInvest AIB, iskremfabrikken Cousins (Sandwich Brothers) og Dale Oen Experience.

Dette ser vi etter hos et nytt prosjekt nå:

• Prosjektet må ha et livsendrende eller livsforbedrende tilbud til ungdom i Norge.
  • Prosjektet må kunne dokumentere resultater for ungdom.
  • Prosjektet må ha potensial til og ønske om å vokse til flere steder i landet.
  • Minst 100 ungdommer må ha deltatt i prosjektet siden oppstart.
  • Prosjektet må være selvstendig, uten tilknytning til en nasjonal organisasjon.
  • Prosjektet må ha behov for kompetansebistand.

I løpet av våren vil et utvalg av de mest aktuelle bli invitert til en samling der de kan pitche sitt prosjekt for Kronprinsparets Fonds partnere og styre. Til slutt er det styret i Kronprinsparets Fond som velger hvilket prosjekt som skal få tilbud om å bli en del av porteføljen.

Send en søknad på inntil to sider til Tonje G. Apeland, kommunikasjonssjef i Kronprinsparets Fond, på e-post til tonje@kppfond.no innen onsdag 12. april.