Kronprinsen på storøvelse med Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Torsdag 20. september klokken 11-12.00 kommer H.K.H. Kronprins Haakon til Fornebu og den største treningscampen Stiftelsen Norsk Luftambulanse noen gang har arrangert for luftambulansepersonell og andre etater.

Over fem uker deltar nærmere 300 redningsarbeidere fra luftambulansen, redningsdykkere fra brann- og redningsetater og paramedic-studenter fra Oslo Met. Dette gjør vi for å kunne redde flere liv. Trening og kunnskapsutveksling er helt avgjørende for å lykkes i krevende oppdrag.

Kronprinsen skal selv delta i en av øvelsene der han vil ha en rolle som lærling i luftambulansecrewet. Øvelsen dreier seg om amputasjon ute i felt.

Prehospital amputasjon (amputasjon utenfor sykehus) forekommer cirka en gang i året i Norge. Siden det skjer så sjeldent er det desto viktigere å trene på det for å lykkes når det først skjer. Hendelser hvor det kan være aktuelt å amputere er ved for eksempel arbeidsulykker eller fritidsulykker der personen sitter fastklemt.

Pressen er velkomne til å ta bilder og filme under selve øvelsen.
Program for dagen er følgende:

Kl. 11.00 – Kronprinsen ankommer og blir tatt i mot av generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Hans Morten Lossius og campansvarlig Stig Mjelstad.

Kl. 11.05 – Kronprinsen forbereder seg sammen med resten av luftambulansecrewet på et «akuttoppdrag i Rondane».

Kl. 11.10 – Crewet, inkludert Kronprinsen, kommer til pasient og starter behandling.

Kl. 11.30 – Crewet har en debrief om oppdraget sammen med Kronprinsen.

Kl. 11.50 – Kronprinsen har en avsluttende samtale med generalsekretæren og campleder, og takker for seg.

Kl. 12.00 – Avreise for Kronprinsen

Kl. 12-16.00 – Presse har mulighet til å bli igjen for å gjøre intervjuer med luftambulansecrewet, generalsekretær og ta bilder/filme andre øvelser som pågår utover ettermiddagen. Mer informasjon om disse øvelsene står forklart under.

Sted: Sjøflyhavna rett nedenfor Scandic hotell Fornebu, Martin Linges Vei 2, 1364 Fornebu

Meld i fra innen onsdag 19. september kl. 15.00 om hvor mange fra din redaksjon som kommer, til:

Kristine Grønli Schjerven
Kommunikasjonsrådgiver, Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Epost: kgs@norskluftambulanse.no
Mobil: +47 99 62 22 67

Fra kl 13-14.00 og 15-16.00 foregår den samme øvelsen med amputasjon fire forskjellige steder i tillegg til en drukningsøvelse som foregår to steder parallelt. Pressen er velkommen til å være med på disse øvelsene. Alle øvelsene foregår på sjøflyhavna.

Mer om øvelsen traumatisk amputasjon:

To turkompiser på rundt 20 år er ute på fjelltur. Det går et steinskred og en av dem blir liggende fastklemt under stein på til sammen 1,5 tonn. I tillegg har han en steinblokk på 150 kilo liggende over bekkenet. Han er hardt skadd og trenger medisinsk hjelp umiddelbart. Dette er utenfor allfarvei og luftambulansecrewet med anestesilege, redningsmann og pilot er eneste ressurs som kan nå fram til pasienten. Han står i fare for å blø i hjel, og en akutt amputasjon er eneste utvei for at pasienten skal overleve.

Det er kun anestesileger som kan gjøre dette ute i felt ved å legge pasienten i narkose for deretter å frigjøre pasienten ved å amputere med en tråd-sag.

Mer om drukningsøvelsen:

En mor er påkjørt. Barnevognen, barnet og bilen som traff dem ligger på bunnen av fjorden. Mor ble selv påkjørt og er skadet, og har derfor ikke mulighet til å komme seg i vannet.

I denne øvelsen involveres både ambulansepersonell, paramedics, luftambulansepersonell og redningsdykkere fra brann- og redningsetaten. AMK er også med i øvelsen.

Mer om treningscampen:

Årlig arrangerer Stiftelsen Norsk Luftambulanse en treningscamp, også kalt Camp Torpomoen, først og fremst for luftambulansepersonell i Norge. Dette er en arena for utvikling, samspill, læring og implementering i luftambulansetjenesten. I høst går campen over en fem ukers periode der 180 leger, piloter, redningsmenn og sykepleiere fra luftambulansetjenesten deltar for en ukes trenings- og kunnskapsutveksling. 41 redningsdykkere fra brann- og redningsetaten og 76 paramedic-studenter fra Oslo Met deltar også. Hensikten er at crewene skal få trent på avanserte oppdrag der tid er helt avgjørende for om pasienten overlever eller ikke.

H.K.H. Kronprins Haakon er Stiftelsen Norsk Luftambulanses høye beskytter og bidrar til å sette fokus på det viktige arbeidet som gjøres med trening, forskning og utvikling av luftambulansetjenesten.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med mer enn 300 000 givere og støttespillere, i tillegg har vi nesten 3700 støttebedrifter.

Målet er å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter til beste for akutt syke og alvorlig skadde.

Stiftelsen representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på alle Norges tolv luftambulansebaser. Luftambulansetjenesten er offentlig finansiert.