Frivillighet NorgeFrivillighet Norge

Kronprins Haakon blir beskytter for Frivillighetens år 2022

Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen har sagt ja til å være høy beskytter for Frivillighetens år 2022. Regjeringen har bestemt at 2022 skal være Frivillighetens år, og de har gitt Frivillighet Norge i oppdrag å lede arbeidet med gjennomføringen av året.

Over 4 millioner nordmenn deltar i frivilligheten. Mer enn 3 av 4 er medlem av minst én frivillig organisasjon og over halvparten er givere og støttespillere. Godt over 140.000 årsverk er summen av alle timene frivillige legger ned hver eneste dag gjennom et helt år i Norge. De frivillige skaper verdier for nærmere 80 milliarder kroner.

- Vi skal feire Norges viktigste lagarbeid sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen, som er stolt og beæret over at Kronprins Haakon har sagt ja til å være kongelig beskytter for Frivillighetens år 2022.

- Det at Kronprinsen har takket ja til å være kongelig beskytter av Frivillighetens år 2022 gir oss et ekstra løft. Det er et klart og tydelig signal til alle i frivilligheten om at deres bidrag og innsats er viktig og blir satt pris på. Det norske kongehuset har lange tradisjoner for å støtte og løfte fram den fantastiske frivillige innsatsen i Norge. Kronprinsen kjenner frivillig sektor godt og har i mange år vært en viktig støttespiller for sektoren. Kronprins Haakons ja er et flott startskudd for vårt videre arbeid med å gjøre Frivillighetens år 2022 til en storslått markering!

OM FRIVILLIGHETENS ÅR:

Frivillighetens år 2022 er et nasjonalt markeringsår forankret i regjeringens Frivillighetsmelding (St.meld. 10 2018-2019).

Målene for markeringsåret er økt deltakelse, økt mangfold og økt kunnskap og synlighet. Selv om svært mange er med, er det fortsatt de som av forskjellige grunner faller utenfor – det skal vi gjøre noe med gjennom å bedre tilgjengeligheten for flere grupper. Det skal alltid være en plass for alle i frivilligheten.

Markeringen skal foregå nasjonalt, regionalt og ikke minst lokalt: De over 100.000 lokale lag og foreninger rundt om i Norge inviteres til å være med på markeringen. Les mer om året på Facebook-siden og på nettsidene til Frivillighetens år 2022.

OM FRIVILLIGHET NORGE:

Frivillighet Norge er et samarbeidsforum for frivillige organisasjoner. Vi arbeider for en helhetlig frivillighetspolitikk for å sikre vekst og utvikling i frivilligheten som er en hjørnestein i norsk kultur og samfunnsliv. Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag ca. 350 medlemsorganisasjoner som til sammen representerer over 50.000 lag og foreninger over hele landet. Les mer på www.frivillighetnorge.no

Kronprins Haakon følger det norske kongehusets lange tradisjon om å være en viktig støttespiller for frivilligheten.

Frivillighetens år 2022 skal feire Norges viktigste lagarbeid! Alle lag, foreninger, frivilligsentraler, kommuner og andre samarbeidspartnere inviteres med til å synliggjøre og aktualisere frivilligheten, øke kjennskap og anerkjennelse og til å få flere med!

Året er forankret i regjeringens Frivillighetsmelding. Det er Frivillighet Norge som har fått ansvaret for å planlegge og koordinere innsatsen rundt året.

Frivillighet Norge er et samarbeidsforum for frivillige organisasjoner i Norge. Vi arbeider for en helhetlig frivillighetspolitikk for å sikre vekst og utvikling i frivilligheten, som er en hjørnestein i norsk kultur og samfunnsliv.