Kronprins Haakon besøker mentorprogrammet Catalysts, som arbeider for at flerkulturell ungdom skal lykkes med skole og arbeid

H.K.H. Kronprins Haakon besøker mentorprogrammet Catalysts mandag 9. mars kl. 15. Her vil han møte ungdommer, mentorer og ildsjelene som står bak Catalysts. Catalysts er ett av prosjektene Kronprinsparets Fond støtter og samarbeider med.
Catalysts gleder seg: Mandag besøker Kronprins Haakon mentorprogrammet, som er et av prosjektene Kronprinsparets Fond støtter. Foto: Katrine Lunke, Apeland

Catalysts kobler flerkulturell ungdom mellom 15 og 30 år med mentorer som kan hjelpe dem å lykkes med skole, arbeidsliv og livet generelt. Gjennom et halvt års program hjelper mentorene ungdom med å sette seg mål for fremtiden.

- Vi vil bidra til et mer inkluderende samfunn, én relasjon om gangen. Under besøket vil Kronprins Haakon høre direkte fra ungdommene hva en mentor har betydd for dem, lære mer om hvilken verdi en mentor kan ha for en ungdom, og få innsikt i hvordan vi bruker en styrkebasert tilnærming i programmene, sier Lisa Cooper, gründer og daglig leder i Catalysts.

- I Catalysts blir ungdommene bedre kjent med egne styrker, de får styrket selvfølelsen sin, og de jobber med å sette seg mål for framtiden. Mentorene får grundig opplæring og blir viktige brobyggere for de unge inn i det norske samfunnet. Det er flott å se hvilken verdi det har for ungdommene som deltar i programmet, sier Irene L. Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Kronprins Haakon besøker Catalysts mandag 9.mars kl. 15.00 – 17.00 i 657, Fredensborgveien 24 D i Oslo.

Akkreditering for pressen innen torsdag 5. mars kl. 15.00 til Irene L. Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond, irene@kppfond.no.