Kronprins Haakon åpnet Flyt i Drammen med konfetti og "love shades"

H.K.H. Kronprins Haakon ble med på både «vennebingo» og «love shades» sammen med ungdommene i utviklingsprogrammet Flyt, da det startet i Drammen denne uken. Programmet gjør ungdom bedre rustet til å møte utfordringer i livet.
- Si noe positivt til deg selv hver dag, oppfordret Kronprins Haakon og André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB da de demonstrerte øvelsen "love shades" for ungdommene i Flyt Drammen. Foto: Katrine Lunke / Apeland

Kronprins Haakon og André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB ledet øvelsen med love shades, og viste ungdommene hvordan man med de store og fargerike hjerteformede brillene kan se hverandre og seg selv i et positivt lys.

Kronprinsparets Fond arbeider for å engasjere og inkludere ungdom i samfunnet. Flyt er et tilbud til ungdom i 10. klasse, der de lærer praktiske grep for å møte utfordringer i hverdagen. Flytprogrammet ble testet forrige skoleår og starter denne høsten i Drammen, Søndre Land og Sarpsborg.

Flyt gjennomføres på litt ulike måter i ulike kommuner, men det faglige innholdet er det samme. Programmet er gratis og frivillig og går over ett år, fra høsten i tiende klasse til ungdommene har startet på videregående skole.

– Utviklingen av Flyt har vært et stort løft for Fondet. Dette ville ikke vært mulig uten våre gode partnere Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen Dam, Wilstar og Egmont Fonden, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Det faglige innholdet er utviklet i samarbeid med Voksne for Barn, inspirert av det styrkebaserte tenkesettet til UngInvest AIB.

I Flyt lærer ungdom ulike verktøy og øvelser for å mestre noen av de utfordringene de kan møte i livet. Kronprins Haakon testet framstidsspå sammen med ungdommene i Drammen. Foto: Katrine Lunke / Apeland
Stor glede i Drammen over at Flyt er i gang! Foto: Katrine Lunke / Apeland
Med vennskapsbingo  blir man raskt kjent med hverandre. Foto: Katrine Lunke / Apeland
Med vennskapsbingo blir man raskt kjent med hverandre. Foto: Katrine Lunke / Apeland