Kritisk med snarlig strømpakke til bakeriene

Mange små og mellomstore bakeribedrifter befinner seg i dag i en dramatisk situasjon, og for mange er det kritisk at det kommer en snarlig løsning om de ikke skal se seg nødt for å legge ned virksomheten.
Gunnar Bakke, direktør i Baker- og Konditorbransjens landsforening

SSB: Disse bransjene er hardest rammet av strømsjokket, melder NRK i dag. Det er de bransjene som bruker mye strøm til oppvarming, for eksempel de som smelter ting som jern og glass, hoteller og treningssentre, sier forsker Lasse Eika i Statistisk sentralbyrå (SSB) til NRK.

Vi vil understreke at Bakerbransjen, som er vår bransje, er en svært energikrevende bransje. bakerovnene bruker mye strøm, og det samme gjør andre maskiner og fryse- og kjøleskap i bakeriene.

- I tillegg til at strømregningen har tre- eller firedoblet seg, har prisene på drivstoff og råvarer steget betraktelig. Spesielt melprisene har gått opp uforholdsmessig mye grunnet krigen og dyrere kunstgjødsel. Forut for dette hadde vi to år med pandemi og nedstengninger, derfor er jeg veldig opptatt av at strømpakken som nå kommer må være så rask, effektiv og ubyråkratisk som mulig, sier Gunnar Bakke, direktør i Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF).

BKLF-direktør Gunnar Bakke har hatt strømsaken høyt oppe på agendaen i lang tid, og han er glad for at mange bakerier har delt sine historier i media den siste tiden. Daglig leder Peder Jørgensen, hos familiebakeriet Baker Jørgensen i Arendal, sier at de ikke tjener penger lenger.

- Det er veldig bra at så mange bakere har gått til media og fortalt om hvordan de høye strømprisene rammer dem. Dette har bidratt til å gi saken vår oppmerksomhet, noe som igjen har bidratt til å legge press på politikerne. Den siste tiden har jeg hørt både statsministeren og andre stortingspolitikere trekke frem nettopp bakerbransjen når de har snakket om næringer som er hardt rammet, sier Bakke, og understreker at en strømpakke er helt nødvendig for mange av bedriftene i baker- og konditorbransjen.

- Jeg forventer nå at regjeringen tar med bakeriene i strømpakken. De er samfunnskritiske aktører som produserer og levere mat til det norske folk. Saken handler mer om fordelingspolitikk enn støtte til næringslivet. En løsning må nå på plass og den må være treffsikker, avslutter Bakke.

Gunnar Bakke, direktør i Baker- og Konditorbransjens landsforening