Kritisk bemanningssituasjon i Statens Vegvesen

Parat har onsdag advart Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget om den kritiske situasjonen Statens Vegvesen befinner seg i. Parat-leder, Unn Kristin Olsen, sier at det er for mange prosjekter som flyttes ut fra etaten, sammenlignet med hvilke lovpålagte oppgaver etaten skal løse.

Olsen sier det er for mye ressurser som overføres til Nye Veier AS, noe som går på bekostning av Statens Vegvesen og hvordan etaten er i stand til å løse sine lovpålagte oppgaver.
– Vi har bedt Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget om stans i videre overføringen av veiprosjekter fra Statens vegvesen til Nye Veier AS. Overføring av veiprosjekter må stanses inntil det er gjennomført en samfunnsøkonomisk evaluering av et, eller flere av prosjektene Nye Veier AS har hatt ansvaret for, sier Parat-lederen.

Ansatte er sterkt bekymret
Hovedtillitsvalgt for mange av de ansatte i Statens Vegvesen, Jannike Hanssen, sier etaten på kort tid nærmest har fått halvert antall ansatte.
– Vi er farlig nær en situasjon der landet ikke har en statlig vegadministrasjon som kan ivareta dagens infrastruktur over hele landet. På grunn av den kraftige nedbemanningen, har det oppstått en ubalanse der det er mange steder er stor mangel på kompetanse, sier den Parat tillitsvalgte.

Tilbakemeldingen fra mange medlemmer er ifølge Hanssen at Statens Vegvesen er farlig nær en situasjon der vi har en statlig vegadministrasjon som ikke kan ivareta dagens infrastruktur over hele landet.
– Vi har mange viktige arbeidsoppgaver som inkluderer trafikksikkerhet, utvikle det digitale vegnettet, påvirke klimabelastningen fra samferdselssektoren og ivareta dagens sektoransvar innen samferdsel. Vi opplever at mange fagmiljøer er i ferd med å gå i oppløsning og er redd vi nærmer oss et kritisk punkt for ivaretakelse av oppgaver knyttet til beredskap, sier Hanssen.

Fagsjef for samfunns- og myndighetskontakt i Parat, Arve Sigmundstad, sier bekymringen for Statens Vegvesen i dag er formidlet til Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Vi har formidlet vår bekymring både skriftlig og muntlig til Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Her må politikerne på banen, Statens Vegvesen må tilføres ressurser og det må gjennomføres en samfunnsøkonomisk evaluering av oppgaver- og økonomien knyttet til alt som skal løses innenfor samferdselssektoren, sier Sigmundstad.

Lakkegata 23