Kristin Kragseth blir ny toppsjef i Petoro

Kristin Kragseth er ansatt som ny administrerende direktør i Petoro. Kragseth kommer fra stillingen som CEO i Vår Energi.

- Lederjobben i Petoro er en mulighet du får bare én gang i livet. Jeg gleder meg til å begynne i et selskap som er så viktig for Norge, sier Kristin Kragseth.

- Vi er svært fornøyde med at Kristin Kragseth har takket ja til stillingen som ny administrerende direktør i Petoro. Hun har de rette forutsetningene og kvalifikasjonene for å videreutvikle Petoro i en svært spennende, men også utfordrende tid både for selskapet og for næringen, sier styreleder i Petoro, Gunn Wærsted. - Kragseth har bred og lang ledererfaring fra olje- og gassindustrien og har vært sentral i å utvikle Vår Energi til å bli den største uavhengige operatøren på norsk sokkel.

Petoro forvalter store ressurser og verdier på vegne av den norske stat. Selskapet er rettighetshaver til om lag 1/3 av olje og gassreservene på norsk sokkel med andeler i 195 lisenser og 35 produserende felt. Det produseres nær 1 million fat oljeekvivalenter per dag fra Petoros portefølje. I tillegg ivaretar selskapet den største eierandelen i transportsystemer og tilhørende landanlegg.

- Lederjobben i Petoro er en mulighet du får bare én gang i livet. Jeg gleder meg til å begynne i et selskap som er så viktig for Norge. Sammen med en erfaren og meget kompetent organisasjon ser jeg på dette som en unik mulighet til å bidra til videreutvikling av både selskapet og næringen, sier Kristin Kragseth og understeker samtidig viktigheten av Petoros langsiktige perspektiv når det gjelder den fremtidige verdiskapningen fra norsk sokkel.

Kragseth er utdannet marineingeniør, med mastergrad fra Texas A&M University og har nær 30 års erfaring i olje- og gassindustrien, fra ExxonMobil, Point Resources og Vår Energi. Hun kommer nå fra stillingen som CEO for Vår Energi. Kragseth har tidligere hatt en rekke stillinger i ExxonMobil, både nasjonalt og internasjonalt, blant annet som Technical Manager for selskapets operasjoner i Norge.

Kragseth vil tiltre stillingen som administrerende direktør i Petoro når Vår Energi har utnevnt hennes etterfølger, senest 1. juni 2021.

Petoro AS ble opprettet i 2001 og er statlig eid. Selskapet har siden oppstarten levert over 2000 milliarder kroner i kontantstrøm fra statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) til den norske stat.

Resultat 3. kvartal SDØE - Økt kontantstrøm og høyt aktivitetsnivå30.10.2020 10:00:00 CETPressemelding

Petoro leverte en kontantstrøm til staten på 45 milliarder kroner per tredje kvartal. Dette er en nedgang på 42 prosent i forhold til samme periode i 2019. Kontantstrømmen for tredje kvartal var på 12 milliarder, dette gir en bedring i kontantstrømmen på fem milliarder sammenlignet med andre kvartal. Økningen skyldes en midlertidig lettelse av smitteverntiltakene globalt som førte til etterspørselsvekst og en økning i prisene på olje- og gass.