Kristian Blummenfelt

Kristian Blummenfelt har vært Norges beste og mest kjente triatlet i mange år, og var den første triatleten fra Norge som deltok i OL da han ble nummer 13 i Rio. Han ble nummer fem sammenlagt i WTS (VM) i fjor, og nummer tre i 2017. Han er nå ranket nummer 12 i WTS og nummer 3 i verdensrankingen, etter at han ble nummer fem i Bermuda WTS 2019.
Det har vært mye å juble for i 2018 for Kristian Blummenfelt, som representerer Bergen Triathlon Club

Mellom august 2017 og august 2018 tok han 6 andreplasser på 9 gjennomførte løp i verdensserien WTS. Han tok også en tredjeplass i Worldcup Lausanne i 2018, i traseen hvor grandfinalen i WTS vil gjennomføres i 2019. I andre løp har han en seier i Kristian Super League i Jersey 2017 og har vunnet Ironman 70.3 Bahrain de to siste årene. I fjorårets løp i Bahrain kuttet han ned 70.3-rekorden med hele fem minutter.

Kristian har bakgrunn som svømmer og trente med Vestkantsvømmerne (Bergen) da han var yngre. Han har også representert Norge i terrengløp både i nordisk- og europeisk mesterskap. Han har representert Fana IL og TIF Viking i friidrett.

Nå representerer han klubben Bergen Triathlon Club (BTC). I triatlon tok han sin første pallplass i Europa-cup i 2013. Han var Norges første triatlonutøver i OL, da han ble nummer 13 i Rio de Janeiro OL i 2016.

I tillegg til å ha sin beste sesong i WTS noensinne, Kristian er kjent for å trene fokusert og mye. Han trener over 1300 timer i året, med opptil 8 timer på en dag. Det utgjør ca 45 km svømming, 400 km sykling og 120 km løping i uka.