Krever at regjeringen gjør mer for å sikre nok ingeniører i framtida

Nesten 300 personer færre får tilbud om ingeniør- og sivilingeniørutdanning i år enn i fjor. - Det er skuffende når arbeidsmarkedet for ingeniører er kjempesterkt og vi ser at de langsiktige kompetansebehovene er store, sier Helene Gundersen, leder for NITO Studentene.

- Det er betydelig etterspørsel etter ingeniører og teknologer i arbeidslivet, men ingeniørstudiene har store rekrutteringsproblemer. Dette er vanskeligst utenfor de største byene, men til og med ingeniørstudier i Oslo har ledige studieplasser etter hovedopptaket.

Gundersen mener Utdannings- og forskningsminister Ola Borten Moe må finne fram sterkere virkemidler for å sikre at vi får nok ingeniører i framtida:

- Ola Borten Moe har allerede oppfordret flere til å søke oljeutdanninger. Men det vi trenger er en endring av opptakssystemet. Vi trenger flere ingeniører og teknologer over hele landet. Regjeringen må ta denne utfordringen på alvor og hente fram kraftigere virkemidler.

Mange ledige studieplasser

- Det ligger 50 ulike teknologistudier på Samordna opptaks "restetorg" med mange attraktive studieplasser over hele landet. Det er uholdbart at det er så mange ledige studieplasser samtidig som samfunnet mangler ingeniører og teknologer, sier hun.

- Se for eksempel elektroingeniørstudiet i Narvik eller automatisering i Stavanger. Her har de planlagt for henholdsvis 15 og 40 studieplasser, men de lave søkertallene gjør at kun 6 og 26 søkere får tilbud. Deretter er det sjelden alle som møter opp til studiestart og faktisk fullfører studiet. Dette er ikke bra for arbeidslivet og sysselsettingen.

Økende behov for ingeniører i framtida

Det viser NITOs årlige behovsundersøkelse hvor private og offentlige virksomheter blir spurt om hvordan de opplever behovet for ingeniører nå, og hvordan de tror det kommer til å se ut de nærmeste årene.

Når NITO spør om framtiden, svarer 66 prosent av arbeidsgiverne at de ville trenge flere ingeniører om tre år enn i dag, mens bare en prosent sier de vil trenge færre. Nesten 70 prosent av arbeidsgiverne tror det kommer til å være vanskelig å få tak i den ingeniørkompetansen de har behov for framover.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.