Kraftig økning i fyrverkerisalget, samtidig som antall skader er redusert

Fyrverkeri-importørene kan melde om en vekst i fyrverkerisalget på 20 prosent fra 2019 til 2020. Samtidig er det ekstra gledelig at antall rapporterte øyeskader er ned med over 30 prosent i samme periode.
Fornøyd: Talsperson i Norsk Fyrverkeriforening, Rikard Spets, er godt fornøyd med økende salg og færre skader i 2020.

Privat fyrverkeri er en viktig del av barnefamilienes nyttårsfeiring. Så mye som to tredeler av alle barnefamilier kjøper inn fyrverkeri, og halvparten av de som ikke kjøper fyrverkeri opplyser om at dette skyldes at en annen familie har ansvar for innkjøp.

– I 2020 måtte familier feire hver for seg på grunn av smittevernhensyn, og det merkes på salget. Samtidig har det vært færre festlige lag, som har redusert i uvettig bruk. Det gjenspeiles i reduksjon på antall øyeskader, forteller talsperson i Norsk Fyrverkeriforening, Rikard Spets.

Mer fyrverkeri betyr ikke flere skader

Flere har hevdet at man kan sette likhetstegn mellom mengden fyrverkeri og antall skader. Årets nyttårsfeiring er et godt eksempel på at det ikke nødvendigvis er slik.

– Dette handler om hvem som kjøper, og hvordan fyrverkeriet blir brukt. Nå er denne påstanden motbevist en gang for alle, sier Spets og legger til at han nå håper på en mer nyansert debatt.

I Norge behandler primærhelsetjenesten i underkant av 500.000 skader hvert år. Av dette står fyrverkeri for ca. 50, altså en titusendel. For øyeskader, som får mest oppmerksomhet, er det rundt 24.000 skader hvert år. Nyttårsaften 2020/2021 var det ti – 10 – slike skader fra fyrverkeri.

– Det er faktisk færre øyeskader på nyttårsaften enn på en «vanlig lørdag». Beskyttelsesbriller bidro til et meget lavt antall skader.

Ikke i mål tross nedgang i skader

Norsk Fyrverkeriforening har en nullvisjon på antall skader. Undersøkelser viser at beskyttelsesbriller virker, og ingen av de som har fått alvorlige øyeskader har brukt disse. Nå ønsker importørene er påbud av beskyttelsesbriller når man sender opp fyrverkeri.

– Vi har så langt delt ut over 7 millioner beskyttelsesbriller, og det skal vi fortsette med. Vi har i tillegg utviklet nye produkter som reduserer sannsynligheten for skader.

En trygg og hyggelig nyttårsfeiring starter med tidlig trening av dyr, bruk av beskyttelsesbriller, trygg oppskyting av fyrverkeri i den gitte tidsperioden og måtehold med alkohol. Hvis alle følger reglene, blir nyttårsaften enda tryggere og finere for store og små.

– Vårt mål er at vi på sikt skal kunne rapportere om null skader i forbindelse med nyttårsfeiringen, avslutter Spets.

Bilder

Norsk Fyrverkeriforening ble stiftet i 1995 og har som formål å ivareta og beskytte bransjens interesser, rettigheter og plikter.

NFF skal sette standard for fyrverkeriartikler som omsettes i Norge, innenfor de rammer norske og internasjonale myndigheter setter på området. Vi tilstreber en optimal sikkerhet innen vårt fagområde, med spesiell vekt på sluttbrukers sikkerhet.