Dun & Bradstreet

Kraftig konkursøkning!

I august økte antallet konkurser med 42,9 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Antallet ansatte som har mistet jobben som følge av konkurser har økt med hele 51,5 prosent. – Deler av næringslivet opplever skyhøye priser på innsatsfaktorer som råvarer og ikke minst strøm. Hvis dette ikke endrer seg snarlig forventer vi enda verre konkurstall utover høsten, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.
Kraftig konkursøkning! Strømprisene fører til høy spenning rundt konkurstallene utover høsten.

Samlet ligger konkursene 11 prosent over fjoråret etter de åtte første månedene, mens antallet tvangsavviklinger har gått ned med 11,5 prosent hittil i år. I august øker antallet tvangsavviklinger med moderate 2,7 prosent. De mange konkursene rammer bedriftseierne, men også de ansatte. Til nå har 9468 mistet jobben som følge av konkurser i 2022. Det er 26,1 prosent flere enn i fjorårets åtte første måneder. Men dette er økende, i august mistet 1033 personer jobben fra konkurser, som er en økning på hele 51,5 prosent.

Todelt næringsliv

­–Selv om konkursene øker mye i forhold til i fjor, er antallet konkurser fortsatt lavere enn i 2019, forklarer analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet. Hun sier at en del av næringslivet fortsatt går veldig godt: – Spesielt de som driver med produksjon og salg av råvarer har gode tider. Mens de virksomhetene som kjøper råvarer, bearbeider og selger disse, kan ha det veldig tøft med både økte råvarepriser, skyhøye strømpriser og store transportkostnader. Vi har derfor et todelt næringsliv, hvor noen gjør det bra, mens andre ikke lenger kan drive lønnsomt, sier Melhus, som tror det kan bli verre: Det er en fare for at Konkursøkningene de siste månedene bare er begynnelsen dersom det ikke veldig snart kommer store lettelser i de utsatte bedriftenes energikostnader, sier Melhus i Dun & Bradstreet.

Konkurssjokk i flere bransjer

Bransjen Engros og agentur har en økning i konkursene for august på hele 400 prosent, sammenlignet med august i fjor. Men også Detaljhandel har mange konkurser. Hele 183 prosent flere enn i august i fjor. Eiendom har 150 prosent flere konkurser, og innen Hotell og restaurant her 88,2 prosent flere gått konkurs i august i år enn i august i pandemiåret 2021.

Bygg og anlegg er den eneste bransjen som har nedgang i konkursene i august med 3,2 prosent.

Konkursøkning over hele landet

Agder har en økning på hele 250 prosent i august i år mot august i fjor, fulgt av Oslo med 134,6 prosent økning. Nordland har hatt økning med 100 prosent, men her er det små tall, fra 4 til 8 konkurser. Rogaland har 91 prosent økning i august. Tre fylker har en nedgang i konkursene: Trøndelag -12,5, Vestfold /Telemark -10 prosent, og Innlandet -7,1 prosent.

–I vanskelige tider med mange konkurser er det viktig at bedriftene følger godt med på hvem de handler med. En konkurs kan fort føre til at også andre også går over ende, advarer Melhus i Dun & Bradstreet.

Konkurser og tvangsavviklinger per bransje, august 2022

Dun & Bradstreet

+47 22 45 90 00http://www.dnb.com

Om Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter. Se www.dnb.com/no

Følg pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dun & Bradstreet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Konkursnedgang på 20 prosent i januar2.2.2024 09:30:00 CET | Pressemelding

Oslo, 2. februar, 2024 – Konkurstallene i januar er ned 20 prosent, sammenlignet med januar 2023. Flere bedrifter har gått konkurs i januar i år enn tilsvarende måned i de relativt sett lave pandemiårene, men færre sammenlignet med årene før pandemien. – Året er fortsatt veldig ungt, og vi forventer fortsatt at 2024 vil bli et konkursår, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.

18 prosent konkursøkning i 2023 – 2024 blir ingen brems5.1.2024 14:02:40 CET | Pressemelding

Oslo, 5. januar 2024 Ferske tall fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet avslører økning i antall konkurser i desember 2023, etter en overraskende nedgang i november. Oppsummert har 2023 vært et utfordrende år for norsk næringsliv, spesielt innen lavmarginbransjene. Den mye omtalte negative konkursutviklingen fortsetter med uforminsket styrke, og prognoser fra Dun & Bradstreet tilsier at konkurstallene skal ytterligere opp i 2024.

KONKURSNEDGANG I NOVEMBER: VIL JULEHANDELEN REDDE HANDELSBEDRIFTENE?1.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding

Ny statistikk fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at november ble en måned med overraskende nedgang på 16 prosent i konkurstallene sammenlignet med samme periode i fjor. Dette kommer etter en sterk oppgang på 21 prosent i oktober. Inn mot årets siste måned er konkurstallene 19 prosent høyere enn i 2022. Detaljhandelen fortsetter den negative trenden, og antall konkurser er opp 42 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.