Kortreist teknologi gir gevinst for bonden

Felleskjøpet Agri inngår leverandøravtale med Dimensions Agri Technologies (DAT) på unik løsning for presisjonsjordbruk.
NØYAKTIG: Med DAT-systemet ettermontert kan du spare store mengder sprøytemidler, og du sprøyter kun der det er nødvendig. (Alle foto: DAT/Felleskjøpet Agri)

Teknologien til det norske selskapet er utviklet gjennom mange år, og er testa gjennom åtte år hos norske pilotbrukere.

Med hjelp av kunstig intelligens gir et høyteknologisk sensorsystem helt presis bruk av plantevernmidler i korndyrkinga. Løsningen skiller mellom ugress og nytteplante både i vekstsesong og i stubbåker, og sprøyter kun der det er nødvendig.

– Felleskjøpet er alltid på utkikk etter de nyeste og mest innovative løsningene som kan bidra til å forbedre bærekraften og effektiviteten i norsk landbruk, og ikke minst styrke økonomien til bonden. Teknologien DAT har utviklet og tilbyr, bidrar definitivt til dette, sier Even Mangerud, produktsjef på presisjonsjordbruk i Felleskjøpet Agri.

Reduserer sprøytemidler med 40 prosent

Sensorsystemet kan ettermonteres på alle typer sprøyter, og allerede før helgen fikk de første sprøytene fra Kverneland og John Deere ettermontert DAT-systemet ved Felleskjøpets avdeling på Mysen i Indre Østfold.

– Mindre sprøytemiddelbruk sammen med potensiell avlingsøkning er bra for både miljøet og økonomien til bonden. Resultater gjennom flere år viser en reduksjon i sprøytemiddelbruk på 40 prosent i gjennomsnitt med bruk av vår teknologi. Vi har også eksempler på over 80% reduksjon. Driver du 2000 mål med korn, mener vi investeringen i dette systemet er kjørt inn på cirka tre år, sier daglig leder Kristian Kaurstad Morthen i Dimensions Agri Technologies.

Når DAT-systemet monteres på sprøyta, skjer dette gjennom at sprøytearmene får påmontert kameraer som tar høyopppløselige bilder. Bildene analyseres med hjelp av kunstig intelligens, og dermed sirkles sprøytingen i kornåkeren slik at det kun er det voksende ugresset som sprøytes.

– Systemet vi har utviklet er basert på flekksprøyting. Vi vet det finnes lignende systemer i verden, men stort sett er disse utviklet for radkulturer som for eksempel mais. Korn er utfordrende ettersom plantene vokser tett og ustruktert, sier Kristian Kaurstad Morthen.

Første i verden

Teknologien til DAT skiller grønne ugressplanter i vekstsesong når nytteplantene også er grønne, kjent som «Green-on-Green». Selskapet mener de er første selskap i verden som har denne løsningen til å operere i korndyrking.

Gjennom flere år har DAT jobbet med norske pilotkunder. Nå har selskapet kunder i Tsjekkia, Tyskland, Spania, og Litauen, i tillegg til direktesalget som har vært gjort i Norge hvor 10 norske bønder har DAT-systemet installert.

Det helnorske familiefirmaet ble drevet av Kristians far Ole Kristian Kaurstad. Etter mange års utvikling og investering skulle selskapet ta steget ut i markedet i fjor. Dette fikk Kaurstad aldri oppleve. Han døde av kreft i fjor vår. Nå er det sønnene Kristian og Erlend som driver selskapet med 12 ansatte videre.

– Det å inngå en avtale med Felleskjøpet i Norge er veldig moro. Felleskjøpet er fremoverlente på bærekraft og presisjonsjordbruk, og er den aktøren i Norge som er best på branding og merkevarebygging i landbruket, så vi mener dette er veldig godt match. Felleskjøpet har avdelinger i hele Norge med teknikere, serviceapparat, distribusjon og support, sier Kristian Kaurstad Morthen.

Åpent for alle maskiner og redskaper

Produktsjef Even Mangerud sier systemet fra DAT er åpent for alle maskiner og redskaper, uavhengig av merke.

– I Felleskjøpet har vi tre spesialister som jobber dedikert med presisjonsjordbruk. De er allerede i ferd med å få DAT-teknologien skikkelig under huden. Vi gleder oss til fortsettelsen. Dette en en norsk nyvinning, som kan bli veldig stort langt utenfor våre landegrenser, sier Even Mangerud i Felleskjøpet Agri.

AVTALE: Produktsjef på presisjonsjordbruker Even Mangerud og daglig leder Kristian Kaurstad Morthen i Dimensions Agri Technologies.
FØRSTE MONTERING: Kunde Øystein Mysen (til venstre) fikk ettermontert DAT-systemet ved Felleskjøpet Mysen. Her står han sammen med teknisk konsulent Trond Andre Jensbak, presisjonsspesialist Alexander Sundby, produktsjef Even Mangerud, produktsjef Erlend Morthen Kaurstad i DAT og Kristian Morthen Kaurstad, daglig leder/CEO DAT.
MONTERING: DAT-systemet monteres på sprøyta fra Kverneland.
FERDIG SPRØYTET: Eksempel på sprøytet åker. Gule felter har fått ugrasmiddel, mens de mørkegrønne er usprøytet.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022, og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk, og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.