Riksrevisjonen

Koronaundersøkelse: Nav har i all hovedsak levert

Del

Da Norge stengte ned og arbeidsledigheten skjøt til værs, måtte Nav å hive seg raskt rundt og sikre at folk som mistet livsgrunnlaget over natta, fikk penger til å kunne klare seg. Tross store utfordringer, har etaten i all hovedsak levert, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse.

Foto: Gorm Kallestad/NTB
Foto: Gorm Kallestad/NTB

I februar i fjor var arbeidsledigheten i Norge på 2,7 prosent. To måneder senere hadde den steget til 14,6 prosent.

Raske ordninger

Det er det høyeste i moderne tid, og Nav mottok flere søknader om dagpenger i løpet av de to første ukene etter nedstengingen 12. mars enn de vanligvis gjør i løpet av et helt år.

Stortinget vedtok raskt flere midlertidige tiltak for å sikre inntekten til folk og redusere arbeidsgiveres utgifter til permittering, sykefravær og omsorg for barn.

Navs jobb var å iverksette og en forutsetning var at det måtte skje fort. På rekordtid måtte etaten gjøre endringer i eksisterende ordninger og opprette nye ytelser mens søknadsbunken om dagpenger fra fortvilte nordmenn vokste.

Har i hovedsak levert

Riksrevisjonen har undersøkt hvordan Nav håndterte dette fra mars og ut året 2020.

Les og last ned rapporten her

– For en gangs skyld kan jeg holde pekefingeren for meg selv. Nav har i all hovedsak levert i tråd med Stortingets krav, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Undersøkelsen viser blant annet at

  • forskudd på dagpenger sikret livsopphold blant de fleste av dem som raskt trengte penger
  • de fleste økonomiske tiltakene kom raskt på plass.

Samtidig viser undersøkelsen at

  • lang saksbehandlingstid for søknader om dagpenger var kritisk for mange mottakere
  • lønnskompensasjon til permitterte tok lengst tid å få på plass.

Forskuddet var avgjørende

Fra mars til desember 2020 behandlet Nav 617 000 dagpengesøknader mot 157 000 i hele 2019. Normal behandlingstid er innen fire uker. Etter nedstengningen var den oppe i 10 uker i snitt og ved inngangen til mai lå cirka 300 000 søknader i kø. Nav etablerte en ordning for utbetaling av forskudd på dagpenger i slutten av mars.

– Mange mistet livsgrunnlaget sitt over natta og den eksplosive økningen i dagpengesøknader viser hvor dramatisk det var. Ordningen med forskudd på dagpenger var redningen for mange. Den begrenset de negative konsekvensene av den lange saksbehandlingstiden, sier Foss.

I slutten av september hadde etaten tatt unna køen av søknader og saksbehandlingstiden var normal igjen.

Manglende kontroll

Riksrevisjonen har også undersøkt om Nav har hatt gode nok rutiner for å avdekke feilutbetalinger og misbruk av korona-ytelser.

Undersøkelsen viser at

  • det er få maskinelle kontroller i de nye datasystemene
  • systematiske etterkontroller er foreløpig ikke etablert
  • ved kontroll av utvalgte saker har Nav avdekket feilutbetalinger og svindel med koronaytelsene.

– Behovet for å få ordningene raskt på plass, førte til at Nav ikke prioriterte å bygge inn maskinelle kontroller i datasystemene. Da er det viktig at etaten gjør etterkontroller for å avdekke eventuelle feilutbetalinger eller misbruk, sier Foss.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Gorm Kallestad/NTB
Foto: Gorm Kallestad/NTB
Last ned bilde

Om Riksrevisjonen

Riksrevisjonen
Riksrevisjonen
Storgata 16
0184 Oslo

22 24 10 00http://www.riksrevisjonen.no

Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.

Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom