Korona gir nye eksportmuligheter

Selv om norsk eksportindustri opplever store utfordringer, gir krisen også muligheter. Kina har etablert lettelser i «papirmøllen» knyttet til å etablere utenlandske foretak. I Frankrike har økt etterspørsel etter sjømat bidratt til å forenkle godkjennings- og innkjøpsprosedyrer. I Finland melder norske selskaper om fortsatt tilgang på innsatsfaktorer og ingen utfordringer med logistikk eller finansiering. I Singapore gjennomfører regjeringen større innkjøp av digitale og grønne løsninger, en utvikling som vil akselerere i kjølvannet av krisen. Flere land har dessuten støtteordninger som også gjelder for norske bedrifter med aktivitet i landet.
Les en fersk oversikt over koronasituasjonen og markedsmuligheter i 21 land.
- Fleksibilitet, omstillingsevne og smidighet er nøkkelord akkurat nå. Mange av de norske bedriftene som har en opptur under krisen, har klart å identifisere nye muligheter og vri produksjonen sin fra det de normalt leverer, til det markedet trenger nå, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
Våre kontorer i utlandet får rapporter om en krevende situasjon for norsk næringsliv over hele kloden. Som i Norge er det etterspørselsbortfall på tvers av de fleste markeder. Noen bedrifter øker imidlertid innovasjonstakten for å finne nye markedsmuligheter i etterkant av krisen. Selv om flere oppstartsbedrifter opplever problemer med fremdriften, er det fremdeles tilgjengelig kapital i markedet. Dette skiller situasjonen vi er i nå fra finanskrisen – da hadde de fleste investeringsfondene og VC-investorene bundet opp mesteparten av kapitalen sin i eksisterende selskaper. Nå er det muligheter for de oppstartsselskapene som har gode og innovative ideer.
- I denne unntaksperioden er det viktig at vi ikke venter på at situasjonen skal normalisere seg, men at vi jobber desto hardere for å skape nye gode løsninger som kan gi landet inntekter og arbeidsplasser fremover. Norge trenger nye eksportnæringer, sier Per Niederbach, direktør for divisjon entreprenørskap, vekst og eksport i Innovasjon Norge.
I noen land er det tydelige politiske signaler om at krisetiltakene skal bidra til fortgang i det grønne skiftet. I Tyskland går staten inn med betydelige beløp for å redde store selskaper – denne hjelpen kommer med en forventning om at det grønne skiftet skal forseres. Norske bedrifter med grønne løsninger bør benytte mulighetene som finnes akkurat nå.
Noen norske eksportbedrifter melder til Innovasjon Norge at krisen senker terskelen for uformell kontakt. Norske aktører med interesser i slike markedet bør sikre at dialogen løper gjennom denne vanskelige tiden.
Innovasjon Norge bistår norske eksportbedrifter.
De siste månedene har norsk økonomi blitt hardt rammet av koronapandemien. Pandemien har også rammet norsk eksport, og Innovasjon Norge har derfor mobilisert våre internasjonale kontorer som lyttepost. Forhold vi har vært spesielt opptatt av å kartlegge er tilgangen på innsatsfaktorer som råvarer og arbeidskraft, finansielle utfordringer, logistikk, etterspørselssvikt og valutasvingninger.
Kontaktinformasjon til Innovasjon Norges kontorer i 30 land.
Nøkkelord
Kontakter
Gro WarholmSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:95 99 41 44gro.beate.warholm@innovasjonnorge.noBilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom