Kontraktsignering for E6 og ny motorveibru over Mjøsa

Nye Veier har i dag signert med belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher om prosjektutvikling, regulering og bygging av E6 Moelv – Roterud. Kontraktsigneringen kommer etter en vellykket konkretiseringsfase som har pågått siden juni i år.

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland og Nic De Roeck, europadirektør i Besix.

Besix og Rizzani de Eccher har med seg Multiconsult, AF-Gruppen, Aarsleff og Selberg Arkitekter i teamet som skal planlegg og bygge delstrekningen Moelv – Roterud. Strekningen er ca. 11 kilometer og består av ny firefelts motorveibru over Mjøsa og vei i dagen på begge sider av brua.

- Dagens signering er en viktig milepel for Nye Veier. Besix og Rizzani de Eccher har gjennom konkretiseringsfasen bekreftet at de leverer på prestasjonsmålene for oppdraget. Nå starter vi umiddelbart med integrert samhandling, der vi i større grad enn i tradisjonelle prosjekter skal arbeide sammen om prosjektutvikling og regulering i en tidlig fase, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Besix og Rizzani ser frem til sitt første prosjekt i Norge og gleder seg til å realisere det nye landemerket i Innlandet.

- Brukonseptet blir verdens lengste bru med bruk av tre som en del av konstruksjonen. Brua blir unik, både teknisk og miljømessig, og den er godt tilpasset landskapet. Nå ser vi frem til et dynamisk og godt samarbeid med alle involverte, sier Nic De Roeck, europadirektør i Besix.

Den nye motorveibrua over Mjøsa utgjør hoveddelen av oppdraget.

- Nå bygger vi sammen Innlandet med en fremtidsrettet brukonstruksjon i tre. Brua og ny motorvei gjennom Innlandet gir større bo- og arbeidsmarked, reduserer reisetiden og legger til rette for fortsatt god vekst og utvikling i Innlandet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Dagens kontraktsignering er den 14. i rekken til Nye Veier siden 2016.

- Signeringen med Besix og Rizzani de Eccher er nummer 14 i rekken av store veiutbyggingskontrakter siden etableringen av Nye Veier i 2016. Samlet verdi er på over 35 milliarder kroner, sier Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier.

Besix og Rizzani de Eccher har samarbeidet gjennom flere år. Grupperingen har blant annet bygget Kronprinsesse Marys bru over Roskildefjorden i Danmark.

E6 Moelv – Roterud inngår i Nye Veiers utbygging av 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer.

Brukonsept - ny motorveibru over Mjøsa
Brukonsept - ny motorveibru over Mjøsa

Mer for pengene – helhetlig utbygging og drift av veiinfrastruktur15.10.2020 15:03:40 CESTPressemelding

Nye Veier har i dag levert oppdaterte beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet for forslag til ny utbyggingsportefølje for selskapet. – Nye Veier er klar for nye oppgaver. Selskapets måte å løse utbyggingsprosjektene på, kan anvendes i flere typer prosjekt, ikke bare utbygging av nye høyhastighetsveier. Basert på våre resultater argumenterer vi for at selskapets ansvar utvides. Nye Veier er en tydelig pådriver for endring. Vi foreslår i vårt NTP-innspill at selskapets porteføljeansvar utvides til å omfatte cirka 20 prosent av riksveinettet, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.