Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans

De siste 15 årene har strømforbruket i Filippinene økt med nesten 80 %, og nådde 94 370 GWh i 20171. For å møte landets økende energibehov ønsker National Grid Corporation på Filippinene (NGCP) å samkjøre og styrke det nasjonale nettet med lanseringen av Mindanao Visayas-prosjektet. Nexans er tildelt kontrakt for den undersjøiske delen av prosjektet, og skal produsere, levere og installere en 350 kV  høyspent likestrøm (HVDC) sjøkabel, inkludert en fiberoptisk kabel. Verdien av kontrakten er på over 100 millioner euro.

NGCP lanserte Mindanao-Visayas-prosjektet (MVIP) for å koble sammen de tre strømnettene i Luzon, Visayas og Mindanao i et felles nasjonalt nett. Med den antatte ferdigstillelsen av MVIP i 2020, har NGCP som mål å sørge for en mer stabil og sikker strømtilførsel i landet og maksimere bruken av tilgjengelige lokale energiressurser.

For å optimalisere levering av undersjøiske kabelsystemer for MVIP vil Nexans utnytte sitt globale produksjonsfotavtrykk. Den undersjøiske 350 kV masseimpregnerte (MI) kabelen vil bli produsert i Nexans' Nippon High Voltage Cable Corporation-anlegg i Futtsu, Japan og i Nexans Norwaysanlegg i Halden. Den fiberoptiske kabelen vil bli produsert i Nexans Norwaysanlegg på Rognan. Arbeidet med installasjonen og sikringen på vanndybder på opptil 650 meter vil bli utført av Nexans' eget spesialiserte kabelleggefartøy C/S Nexans Skagerrak.

Nexans er glad for å igjen å ha fått tillit fra NGCP, et resultat av en rekke prosjekter gruppen har lykkes med i regionen, sier Vincent Dessale, Senior Executive Vice President Nexans Subsea and Land Systems Business Group"Med bruk av Nexans’ ledende teknologi for sjøkabler og teamets solide kunnskap om dypvannsinstallasjoner, ser vi fram til å bidra til konstruksjonen av et helhetlig nasjonalt strømnett som vil gi det filippinske folket en mer pålitelig strømtilførsel."

1) Det filippinske energidepartementet, 2017 strømstatistikkrapport, 2018

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1700 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.