Kontrakt for Vattenfalls Kriegers Flak Offshore Wind Farm

NGI - Norges Geotekniske Institutt, har vunnet kontrakten for strukturovervåking på Vattenfalls danske Kriegers Flak Offshore Wind Farm i Østersjøen.

Kriegers Flak Offshore Wind Farm øst for Møns Klint i Østersjøen

Omfanget av kontrakten er design, produksjon og installasjon av instrumentering på to offshore vindturbiner, overvåking av monopelfundament og overgangskonstruksjonen til turbinen. Kriegers Flak Offshore Wind Farm ligger 15-40 km utenfor den danske kysten i Østersjøen og er designet for å gi strøm til godt over 600 000 husstander. Vindenergiparken vil gi en kapasitet på 0,6 GW med totalt 72 turbiner ferdig utbygget.

Instrumenteringssystemet som leveres av NGI vil gi data for å overvåke strukturene fullt ut under hele driftsfasen. Alle registrerte data vil overføres til land med gitte intervaller for videre analyse. Installasjon av systemene på turbinunderstellene som produseres på verftene er planlagt ferdig nå i mai 2020 og endelig driftsettelse er satt til sommeren 2021.

- Å være en av Vattenfalls sentrale partnere på Kriegers Flak Wind Farm er et viktig skritt for NGI. Nå skal vi levere høykvalitets-data for strukturovervåking til en viktig klient, og det åpner for fremtidig samarbeid om smartere bruk av data i kombinasjon med avanserte teknikker for modellering, sier NGIs avdelingsleder for instrumentering og overvåking, Morten Saue.

NGI har jobbet innen markedet for offshore vind de siste 15 årene. Vi har bygd på vår erfaring fra instrumentering og overvåking av offshore-strukturer for olje- og gassindustrien. Allerede på 1970-tallet utviklet NGI den første generasjonen av fundament- og strukturovervåkningssystemer for de store gravitasjonsplattformene i betong (Condeep) i Nordsjøen - hvorav noen målesystemer fortsatt er i operasjonell drift.

Kriegers Flak Offshore Wind Farm øst for Møns Klint i Østersjøen