Jernbanedirektoratet

Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025

Del
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.

I juni 2020 ble det besluttet at trafikkstart for Trafikkpakke 4 skulle utsettes med ett år for å redusere den samlede usikkerheten for togoperatørene og bidra til en god og rettferdig konkurranse. Jernbanedirektoratet har besluttet å gjennomføre tilsvarende forskyvning av tidsplanen for Trafikkpakke 5.

Det betyr at trafikkstarten for Trafikkpakke 5 blir i desember 2025. Endring i tidsplanen er nødvendig for å få større tidsintervall mellom trafikkpakkene slik at prekvalifiserte tilbydere unngår å bygge opp en organisasjon for å arbeide med to større trafikkpakker samtidig. Videre gjennomføres det større forbedringer i infrastrukturen med nytt dobbeltspor Drammen - Kobbervikdalen og ombygging av Drammen stasjon. Disse arbeidene sluttføres etter planen i 2025. Det er lite hensiktsmessig med et operatørbytte i en periode hvor deler av togtilbudet er erstattet med alternativ transport som følge av redusert infrastrukturkapasitet.

Trafikkpakke 5 omfatter Regionaltog og Regional-ekspresstog i Oslokorridoren samt Bratsbergbanen. Dette er togene som i dag går på Vestfoldbanen, på Dovrebanen til Lillehammer, samt togene mellom Eidsvoll og Kongsberg og på Kongsvingerbanen.


Fakta, konkurranseutsetting av persontransport med tog:

  • I juni 2015 ga Stortinget sin tilslutning til regjeringens jernbanereform som blant annet innebærer en gradvis innføring av konkurranse om persontransport med tog. Jernbanedirektoratet har ansvaret for konkurranseutsettingen
  • Målsettingen med konkurranseutsettingen er å få mest mulig ut av den statlige ressursinnsatsen og å stimulere til nytenking og sterkere kundeorientering. I statsbudsjettet for 2020 er det satt av drøyt fire milliarder kroner til kjøp av persontransport med tog
  • Det skal konkurreres om fem trafikkpakker, hvorav Trafikkpakke 1 Sør ble tildelt i oktober 2018 (Go-Ahead Norge, trafikkstart desember 2019), Trafikkpakke 2 Nord ble tildelt i juni 2019 (SJ Norge, trafikkstart juni 2020) og Trafikkpakke 3 Vest ble tildelt i desember 2019 (Vy Tog, trafikkstart desember 2020)
  • Trafikkpakke 4, som omfatter lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo, har trafikkstart i desember 2023. Konkurransegrunnlaget ble sendt ut tidlig i mars 2021.
  • Trafikkpakke 5, som omfatter Regionaltog og Regional-ekspresstog i Oslokorridoren samt Bratsbergbanen, skal tildeles tidlig i 2024, med trafikkstart i desember 2025.

Kontakter

Bilder

Om Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet
Postboks 16 Sentrum
0101 Oslo

459 78 800http://www.jernbanedirektoratet.no

Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye