Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Trafikkpakke 4 omfatter store deler av lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo. Trafikkpakken skal bidra til flere og mer fornøyde kunder gjennom et attraktivt kundetilbud, forbedret kundeservice, kostnadseffektiv drift, samt et bevisst og målrettet samarbeid med andre aktører i jernbane- og transportsektoren. På den bakgrunn er det fastsatt følgende konkrete mål for Trafikkpakke 4:
- Mål 1 - Mer fornøyde kunder og flere reisende velger toget, for å bidra til økt kollektivandel.
- Mål 2 - Bedre persontransport med tog for den samlede ressursinnsatsen.
- Mål 3 - Persontransport med tog skal være en koordinert del av et helhetlig transportsystem.
- Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
Jernbanedirektoratet besluttet i juni 2020 å utsette konkurransen om Trafikkpakke 4, med oppstart av trafikkpakken i desember 2023 – ett år etter opprinnelig plan. Begrunnelsen var i hovedsak usikkerhet knyttet til Covid-19-pandemien og fremdriften i berørte infrastrukturprosjekter. Direktoratet mener at den samlede usikkerheten nå er tatt godt hånd om i konkurransegrunnlaget, og at vi i henhold til revidert tidsplan kan gjennomføre en virksom konkurranse som innfrir målsettingene som er satt.
Jernbanedirektoratet har, basert på en selvstendig vurdering av denne trafikkpakkens omfang og kompleksitet, bestemt at kvalitet og kostnad skal vektes hhv. 70 og 30 prosent i tråd med målsettingene for konkurransen. Kvalitet omfatter bl.a. bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.
Strekningene som omfattes av Trafikkpakke 4 inngår i et omfattende rute-, pris- og billettsamarbeid med kollektivselskapene der målet er å gi de reisende et sømløst kollektivtilbud. Trafikkstart skjer også samtidig med at Follobanen får full funksjonalitet fra ruteterminskiftet i desember 2023.
- Dette er en omfangsrik trafikkpakke der vi håper at togoperatørene ser gode løsninger for å utnytte potensialet for forbedringer, sier Kristensen.
Fakta om Trafikkpakke 4
- Omfatter lokaltog Spikkestad /Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski, regiontog Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren samt regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik (se kart).
- I 2019 ble det foretatt 28,6 millioner reiser på de togavgangene som inngår i trafikkpakken.
- Ved trafikkstart i 2023 vil Follobanen ha full funksjonalitet, noe som halverer reisetiden fra Ski til Oslo, og muliggjør flere avganger på Østfoldbanen. Vinnende operatør må derfor forholde seg til en helt ny ruteplan fra trafikkstart.
- Kontrakten har en varighet på ti år, med mulighet til å forlenge med 1+1 år.
Konkurranseutsettingen av persontrafikken på jernbane
|
Kontakter
Hans KristensenDirektør persontrafikkavtaler
Tel:916 97 291hans.kristensen@jernbanedirektoratet.noSvein HorrislandKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 55 155svein.horrisland@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd19.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
Marie Beate Rise blir ny direktør for Norsk jernbanemuseum29.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Rise tiltrer 5. august, og kommer fra stillingen som daglig leder på Prøysenhuset. –Jeg ser veldig fram til å ta fatt på oppgaven, sier Rise.
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom