Kongsvingerbanen og Hovedbanen Nord: Regjeringen har besluttet hvilke konsepter som skal planlegges videre

Samferdselsdepartementet har i dag gitt Jerbanedirektoratet i oppdrag å gå i gang med forprosjektfaser for utvikling av av Hovedbanen nord og Kongsvingerbanen. Jernbanedirektoratet vil inngå avtaler med Bane NOR for å gjennomføre den videre planleggingen. For begge strekningene har Jernbanedirektoratet gjennomført konseptvalgutredninger (KVU), som deretter har vært gjennom ekstern kvalitetssikring (KS1).
Hovedbanen Nord: Lillestrøm–Eidsvoll
Regjeringen har besluttet at Jernbanedirektoratet i den videre planleggingen skal ta utgangspunkt i anbefalte konsepter fra både direktoratet og ekstern kvalitetssikrer av konseptvalgutredningen. Jernbanedirektoratet har anbefalt følgende:
- Bygging av dobbeltspor mellom Leirsund og Lindeberg, slik at det blir mulig å oppnå bedre trafikkflyt. Dette medfører også ombygging av Leirsund stasjon og flytting av Frogner stasjon.
- En ny kobling mellom Hovedbanen og Gardermobanen vil gjøre at tog kan utnytte kapasiteten på Gardermobanen i rushtida. Et nytt kryssingsspor og forlengelse av to eksisterende kryssingsspor vil gjøre at flere og lengre tog kan krysse hverandre på linjen.
Disse tiltakene vil gi plass til to ekstra avganger i rushtiden mellom Jessheim/Kløfta og Lillestrøm/Oslo, i tillegg til to faste avganger i timen. Reisetiden fra Jessheim til Lillestrøm vil reduseres fra 25 minutter i dag til 14 eller 11 minutter, avhengig av tid på døgnet. Tiltakene vil også mer enn doble kapasiteten for godstog på strekningen – fra 23 per døgn i dag til 49.
Tiltakene har per i dag en samlet investeringskostnad på om lag 6,5 milliarder kroner.
Ekstern kvalitetssikrer mener at kapasitetsøkningene for både gods- og persontog kan oppnås med færre tiltak og mindre investeringer. Men deres anbefalte konsept innebærer også blant annet etablering av overkjøringsmulighet til Gardermobanen og dobbeltspor mellom Leirsund og Lindeberg, i tillegg til en utbygging av Jessheim stasjon og ny Frogner/Lindeberg stasjon. Disse tiltakene har en anslått kostnad på om lag 3,5 milliarder kroner.
Kongsvingerbanen: Lillestrøm–Kongsvinger–Magnor ved riksgrensen
Regjeringen har besluttet at Jernbanedirektoratet skal gå videre med et av konseptene som Jernbanedirektoratet har anbefalt. Med dette konseptet økes ombordkapasiteten for både person- og godstrafikken ved å legge til rette for kjøring av lengre tog. Konseptet omfatter:
- Flere og lengre parkeringsspor for tog.
- Ett nytt kryssingsspor og forlengelser av kryssingsspor med samtidig innkjør på Galterud, Seterstøa, Bodung, Rånåsfoss og Roven.
- Inntil fem plattformforlengelser – for å tilpasse stasjonene til doble togsett og sikkerhetskrav.
Konseptet har per i dag en investeringskostnad på 1,4 milliarder kroner og er forventet samfunnsøkonomisk lønnsomt med en netto nåverdi (NNV) på 2,7 milliarder kroner.
Videre fremdrift
Beslutningsgrunnlagene for Hovedbanen Nord og Kongsvingerbanen skal oversendes til Samferdselsdepartementet innen 31. mars 2023. Utredningene vil inngå i departementets arbeid med ny Nasjonal transportplan.
For flere opplysninger – se:
- Supplerende tildelingsbrev nr 4/22 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet under "Dokumenter".
Bilder

Dokumenter
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom