Kongepokal tildelt ny generasjon spillere i utsatt Bowling-NM

NM-vinnerne med Kongepokaler, Jeanett Haavelmoen Johansen og Alexander Beck.

Bowlingsporten har vært nedstengt som all annen idrett, og alle internasjonale mesterskap har blitt avlyst i 2020. Nasjonalt startet seriespillet opp igjen i september, og i helgen ble NM single/double arrangert, mer enn 5 måneder senere enn vanlig.

20 år gamle Alexander Beck vant i herreklassen, noe som bekreftet at det er et spennende generasjonsskifte på gang i norsk bowling.

"Vi har hatt noen krevende år rent sportslig, men i 2019 vant vi igjen gull i internasjonale mesterskap, både for ungdom, senior og veteran" opplyser generalsekretær Per Iversen i Norges Bowlingforbund. "Alexander Beck er en del av denne nye generasjonen, og det er både morsomt og motiverende å konstatere at han får betalt for sin målrettede og harde treningsinnsats. Det finnes ingen snarveier til gode resultater, heller ikke i bowling."

Solør BK har i de senere år fått frem en rekke fremgangsrike unge bowlingspillere, til glede og inspirasjon for det øvrige bowlingmiljøet i Norge.

Vinneren i dameklassen, Jeanett Haavelmoen Johansen (29), vant sin andre Kongepokal, den første tilbake i 2011. Hun representerer i utgangspunktet et Vestfoldmiljø som historisk sett har fostret mange gode bowlingutøvere.

Årets Norgesmesterskap fant sted i Heimdal, med cirka 230 deltagere. Arrangøren, Trøndelag Bowlingkrets, i samarbeid med Norges Bowlingforbund, hadde innført omfattende smittevernregler, noe som blant annet medførte strenge restriksjoner for baneforflytning og svært begrenset publikumstilgang.

"De aktive bowlingpillerne og våre nærmere 100 klubber er glade for å være igang igjen. Det har vært krevende også for oss, selv om idretten vår ikke har vært definert som kontaktidrett" opplyser generalsekretæren. "Nå ser vi fremover, og gleder oss til fortsatt sportslig aktivitet; både for topp og bredde."

NM-vinnerne med Kongepokaler, Jeanett Haavelmoen Johansen og Alexander Beck.

Norges Bowlingforbund (NBF) ble stiftet i 1962. Forbundet organiserer alt turneringsaktivitet og ligaspill for bowlingspillere i Norge. Bowling er en av de største "ikke-olympiske" idrettene i verden, og det arrangeres internasjonale mesterskap hvert eneste år. I Norge er det cirka 2.000 utøvere fra cirka 90 klubber som har spillerlisens. Macron-ligaen er landsdekkende seriespill for Norges beste utøvere av begge kjønn. I tillegg arrangeres det seriespill ned til lokalbasert 3. divisjon og flere hundre enkeltturneringer. Det gjennomføres 7 ulike Norgesmesterskap, også for Døve/Hørselshemmede og Veteraner, foruten junior og senior-NM. Bowling er en idrett som passer de aller fleste, uavhengig av fysiske forutsetninger, foruten at idretten er svært inkluderende og sosial.