Kompensasjonsordningen: 167 medier har søkt koronastøtte
For å få støtte, må mediet oppfylle kriteriene for å kunne motta kompensasjon for inntektsbortfall som følge av koronakrisen. Blant annet stilles det krav om at mediet må drive regelmessig journalistisk produksjon, og det må ha hatt et dokumenterbart fall i omsetningen på minst 15 prosent sammenlignet med samme periode i 2019.
Medietilsynet kommer til å beregne støttebeløpet til de ulike medievirksomhetene basert på den økonomiske informasjonen mediene nå har sendt inn. Den økonomiske rammen til fordeling som er bevilget av Stortinget er på 300 millioner.
Det er 16 nettaviser, 79 aviser, en lokal-TV kanal, 18 radiokanaler og 53 tidsskrift (nett- og papirbasert interesse- og medlemsblad) som har søkt om koronakompensasjon.
Se hele listen over søkere til kompensasjonsordningen her.
Kompensasjonen fordeles slik:
- Medier kan få kompensasjon for inntil 60 prosent av inntektsbortfallet fra 15. mars til 30. juni 2020, begrenset oppad til 15 millioner kroner per foretak. Støttebeløp beregnet til under 25 000 kroner utbetales ikke.
- Dersom den samlede beregnede kompensasjonen overstiger rammen på 300 millioner kroner, får alle medier samme prosentvise avkortning.
- Kompensasjonen betales ut én gang per søker og det betales ikke ut forskudd. Det gis kun kompensasjon for inntektsbortfall som skyldes koronakrisen og redusert arbeidsgiveravgift i 2020 trekkes fra kompensasjonsbeløpet.
- Beregnet kompensasjon pluss driftsresultat for perioden 15. mars til 30. juni 2020 kan ikke overstige driftsresultatet for samme periode i 2019.
Noen av kriteriene som må være oppfylt for å kunne motta kompensasjon:
- Mediet må drive regelmessig journalistisk produksjon og publisere nyheter, aktualitetsstoff, samfunnsdebatt eller annet innhold av allmenn interesse.
- Mediet må ha en redaktør.
- Mediet må kunne dokumentere et fall i omsetning på minst 15 prosent fra samme periode i 2019.
- Mediet må ha hatt minst én ansatt registrert i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret siden 15. mars 2020. Minst én ansatt må ha fått utbetalt lønn i perioden 15. mars til og med 30. juni 2020.
- Mediet må ha levert lovpålagte rapporter for 2018 og må ha betalt skatter og avgifter.
Virksomheter som ikke er omfattet av ordningen:
- Nyhetsbyråer
- Virksomheter som er under avvikling eller konkursbehandling
- Produksjonsselskaper og innholdsleverandører som ikke publiserer selv
- Medieplattformer som kun tilbyr brukergenerert innhold
- Bloggere, youtubere og influensere.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom